Hur försörjer man sig egentligen som konstnär och pedagog? Vilka stödsystem, metoder och verktyg finns för att få skäligt betalt och en hållbar arbetsbörda? Hur kan vi arbeta aktivt med strategier och självledarskap för att bygga de konstnärliga och pedagogiska karriärer vi vill ha, och inte behöva tacka ja till sådant som egentligen inte ger oss något?
Som frilansande konstnär och pedagog behöver du ofta skapa dina egna arbetstillfällen genom projekt och samverkan mellan olika aktörer. I den här kursen utvecklar du redskap och strategier för det och för att du i din profession ska utvecklas och hålla ett helt yrkesliv.
Innehåll
- Frilanspusslet – kombinatörsrollen som konstnär och pedagog
- Branschkunskap och stödsystem
- Offentlig finansiering av konstnärliga pedagogiska projekt
- Samverkan med andra aktörer som verkar för unga människors konstnärliga utveckling
- Självledarskap
- Projektledning – design, genomförande, dokumentation och fortlevnad
- Konstnärlig och pedagogisk verksamhetsutveckling
- Marknadsföring och rekrytering
Särskild behörighet
Behörig till kursen är den som har grundläggande behörighet samt relevanta högskolestudier om minst 90 hp inom ett konstnärligt område eller motsvarande kompetens i form av konstnärligt arbete. I urvalet prioriteras sökande med dokumenterad undervisningserfarenhet.
Kursansvarig
Upplägg
30% studietakt (vecka 10–21), fem fredagar, ramtid kl 9.30–16
Kursdatum vt 2025: 7/3, 21/3, 4/4, 11/4 och 25/4Ansökan
Anmälan sker senast 15 oktober för kursstart vt 25
Lärare
Kursplan
Ej tillgänglig
FRISTÅENDE KURSER
Biämne – musikproduktion 5 hp Dansens verktyg - skapande dans 10 hp Estetiska uttrycksformer, konst och lärande 7,5 hp Estetik och lärande 7,5 hp Gruppundervisning (instrumentspecifik, nybörjare – fortsättning) 2,5 hp Gruppundervisning (instrumentspecifik, fortsättning – högre stadier) 2,5 hp Hållbar danspedagog 2,5 hp Inkluderande musikdidaktik 5 hp Konstnär och pedagog – hållbar karriär 5 hp Koreografi, kropp och identitet - skapande dans 10 hp Körsång och språkutveckling 2,5 hp Låtskrivande 5 hp Metodik för biinstrument 10 hp Metodik för gehör och musiklära 10 hp Musikalmetodik 5 hp Musik och dans i förskolan 7,5 hp Projektledning i kulturskola 7,5 hp Rösten som arbetsinstrument 7,5 hp Röstfunktionen i populärmusikaliska genrer 10 hp Röstens estetik 7,5 hp Skapande dans 2 - Dans i samverkan 10 hp Specialpedagogik och inkludering i kulturskolan 15 hpSenast upppdaterad: 2024-03-13