Kursen vänder sig till körledare som vill utveckla kunskaper för att kunna använda körsång som språkutvecklande redskap för lärande i svenska språket med nyanlända och andra som inte har svenska som modersmål. I kursen får studenten handfasta tips av lärare med mångårig erfarenhet av kulturpedagogiskt arbete med ovanstående målgrupper. Ett gediget musikaliskt material, särskilt framtaget för språkutveckling, med tillhörande metodik presenteras.
Innehåll
- Didaktiska frågor – var, när, hur och varför
- Metodik, repertoar och goda exempel
- Nybörjarsvenska – svårigheter, möjligheter
- Kris och trauma – effekter och symptom
Särskild behörighet
Musikpedagogisk examen eller motsvarande reell kompetens samt erfarenhet av att leda körverksamhet. I urvalet prioriteras sökande med pedagogisk eller konstnärlig examen som är verksamma i kulturskola eller annan pedagogisk körverksamhet.
Kursansvarig
Upplägg
17% studietakt under en tioveckorsperiod, vårterminen 2023, tre kursdagar
Kursdatum: fredag 31/3 kl 14–20 och lördag 1/4 kl 9.30–16 samt fredag 12/5 kl 14–20Ansökan ÖPPEN FÖR SEN ANSÖKAN
15 oktober 2023 för kursstart mars 2023.
Lärare
Anna Rosén m.fl
Kursplan
Senast upppdaterad: 2023-03-15
FRISTÅENDE KURSER
Estetiska uttryck, konst och lärande 7,5 hp Estetik och lärande 7,5 hp Gruppundervisning (instrumentspecifik, nybörjare – fortsättning) 2,5 hp Gruppundervisning (instrumentspecifik, fortsättning – högre stadier) 2,5 hp Inkluderande musikdidaktik 5 hp Körsång och språkutveckling 2,5 hp Låtskrivande 5 hp Metodik för biinstrument 10 hp Metodik för gehör och musiklära 10 hp Musikalmetodik 5 hp Musik och dans i förskolan 7,5 hp Musik och rörelse i kulturskola och grundskolans tidigare år 7,5 hp Projektledning i kulturskola 7,5 hp Rytmik för dansare 5 hp Rösten som arbetsinstrument 7,5 hp Röstfunktionen i populärmusikaliska genrer 10 hp Dansens verktyg - skapande dans 10 hp Skapande dans 2 - Dans i samverkan 10 hp Koreografi, kropp och identitet - skapande dans 10 hp Specialpedagogik och inkludering i kulturskolan 15 hp