Kursen ger kunskaper i danspedagogik med inriktning på skapande dans och dans som konstform. Kursens huvudsakliga syfte är att deltagarna tillägnar sig koreografiska redskap som främjar elevers skapande och utforskande förmågor i dans. Praktiska övningar i dansimprovisation och komposition varvas med impuls- och inspirationsmaterial. Kursinnehållet skall under kursens gång prövas i egen undervisning/verksamhet. Dessutom tillkommer litteraturstudier, reflektioner kopplade till litteratur och praktik, samt dokumentation.
Kursen är en fortsättning och fördjupning av kursinnehållet i kurserna Skapande dans 1 och Skapande dans 2 och hade tidigare kursnamnet Skapande dans 3 – kropp, identitet och hälsa.
Innehåll
- Dansövningar med inriktning på teknik, dansimprovisation och danskomposition
- Fördjupning av dansen som konstnärligt uttryck och kommunikationsmedel
- Koreografisk form och partitur
- Ett utforskande av begreppen kropp och identitet med hjälp av koreografiska verktyg
- En belysning av hur olika styrdokument behandlar aspekter av kropp, identitetsskapande och hälsa
- Ledarskap med anpassning till olika grupper och individers behov
Särskild behörighet
Behörig till kursen är den som har grundläggande behörighet för högskolestudier samt dokumenterad erfarenhet av dans i pedagogisk eller konstnärlig verksamhet. För tillträde till kursen gäller också godkänt resultat i den fristående kursen Skapande dans 2 – dans i samverkan med andra kunskapsområden, 10 hp samt minst fem års regelbunden dansträning.
Kursansvarig
Upplägg
Kursdatum för vt 25: 16/1, 30/1, 13/2, 6–7/3, 20/3, 3/4, 24/4, 15–16/5
Ansökan
Anmälan senast 15 oktober för kursstart vt-25
Lärare
Kursplan
FRISTÅENDE KURSER
Biämne – musikproduktion 5 hp Dansens verktyg - skapande dans 10 hp Estetiska uttrycksformer, konst och lärande 7,5 hp Estetik och lärande 7,5 hp Gruppundervisning (instrumentspecifik, nybörjare – fortsättning) 2,5 hp Gruppundervisning (instrumentspecifik, fortsättning – högre stadier) 2,5 hp Hållbar danspedagog 2,5 hp Inkluderande musikdidaktik 5 hp Konstnär och pedagog – hållbar karriär 5 hp Koreografi, kropp och identitet - skapande dans 10 hp Körsång och språkutveckling 2,5 hp Låtskrivande 5 hp Metodik för biinstrument 10 hp Metodik för gehör och musiklära 10 hp Musikalmetodik 5 hp Musik och dans i förskolan 7,5 hp Projektledning i kulturskola 7,5 hp Rösten som arbetsinstrument 7,5 hp Röstfunktionen i populärmusikaliska genrer 10 hp Röstens estetik 7,5 hp Skapande dans 2 - Dans i samverkan 10 hp Specialpedagogik och inkludering i kulturskolan 15 hpSenast upppdaterad: 2024-03-13