Hur kan vi behålla leklusten och upptäckarglädjen i dansundervisningen? Tillsammans utforskar vi hur dansens koreografiska verktyg kan kombineras för att fortsätta inspireras och inspirera.
Kursen vänder sig till verksamma danspedagoger i kulturskola och liknande verksamheter.
Med fokus på didaktiska och sociala perspektiv, reflekterar vi kring förutsättningar för att skapa en inre hållbarhet samt en hållbar yrkesplattform som danspedagog utifrån elevers intressen och behov.
Innehåll
- Övningar som stärker och utvecklar dansteknik och improvisationsförmåga
- Dansens koreografiska verktyg
- Inkludering - elevers eget skapande i samspel
- Dansundervisningens möjligheter och förutsättningar
- Social hållbarhet - demokrati, delaktighet och ledarskap
Särskild behörighet
Behörig till kursen är den som har grundläggande högskolebehörighet samt dokumenterad undervisningserfarenhet i konstnärlig dans.
Kursansvarig
Upplägg
Tre heldagar: tor–fre 15–16 augusti samt mån 28 oktober 2024
Ansökan
Ansökan senast 15 maj för kursstart ht 2024
Lärare
Kursplan
FRISTÅENDE KURSER
Biämne – musikproduktion 5 hp Dansens verktyg - skapande dans 10 hp Estetiska uttrycksformer, konst och lärande 7,5 hp Estetik och lärande 7,5 hp Gruppundervisning (instrumentspecifik, nybörjare – fortsättning) 2,5 hp Gruppundervisning (instrumentspecifik, fortsättning – högre stadier) 2,5 hp Hållbar danspedagog 2,5 hp Inkluderande musikdidaktik 5 hp Konstnär och pedagog – hållbar karriär 5 hp Koreografi, kropp och identitet - skapande dans 10 hp Körsång och språkutveckling 2,5 hp Låtskrivande 5 hp Metodik för biinstrument 10 hp Metodik för gehör och musiklära 10 hp Musikalmetodik 5 hp Musik och dans i förskolan 7,5 hp Projektledning i kulturskola 7,5 hp Rösten som arbetsinstrument 7,5 hp Röstfunktionen i populärmusikaliska genrer 10 hp Röstens estetik 7,5 hp Skapande dans 2 - Dans i samverkan 10 hp Specialpedagogik och inkludering i kulturskolan 15 hpSenast upppdaterad: 2024-03-13