Kursen vänder sig till musiklärare i olika skolformer såsom kulturskola, grundskola och anpassad grundskola som vill utveckla inkluderande musikdidaktisk kunskap och förmåga i relation till egen praktik genom praktiska, teoretiska och reflekterande moment.
Innehåll
Kursen erbjuder grundläggande specialpedagogiska insikter och verktyg för utveckling av inkluderande musikundervisning individuellt och i grupp. Utifrån ett musikdidaktiskt perspektiv ger kursen kunskap om ett specialpedagogiskt förhållningssätt till undervisningsmetoder för elevers lärande, med specifikt fokus på NPF-problematik.
Särskild behörighet
Behörig till kursen är den som har en musikpedagogisk examen alternativt motsvarande reell kompetens. I urvalet prioriteras sökande med dokumenterad undervisningserfarenhet.
Kursansvarig
Upplägg
17% studietakt, fem lördagar under vårterminen, tre dagar på SMI, två dagar distansundervisning, ramtid kl 9.30–16.00
Kursdatum vt 2025: 25/1, 15/2, 15/3, 12/4, 24/5
På SMI – 25/1, 15/2, 24/5 På distans – 15/3, 12/4Ansökan
Anmälan senast 15 oktober för kursstart vt 25
Lärare
Kursplan
FRISTÅENDE KURSER
Biämne – musikproduktion 5 hp Dansens verktyg - skapande dans 10 hp Estetiska uttrycksformer, konst och lärande 7,5 hp Estetik och lärande 7,5 hp Gruppundervisning (instrumentspecifik, nybörjare – fortsättning) 2,5 hp Gruppundervisning (instrumentspecifik, fortsättning – högre stadier) 2,5 hp Hållbar danspedagog 2,5 hp Inkluderande musikdidaktik 5 hp Konstnär och pedagog – hållbar karriär 5 hp Koreografi, kropp och identitet - skapande dans 10 hp Körsång och språkutveckling 2,5 hp Låtskrivande 5 hp Metodik för biinstrument 10 hp Metodik för gehör och musiklära 10 hp Musikalmetodik 5 hp Musik och dans i förskolan 7,5 hp Projektledning i kulturskola 7,5 hp Rösten som arbetsinstrument 7,5 hp Röstfunktionen i populärmusikaliska genrer 10 hp Röstens estetik 7,5 hp Skapande dans 2 - Dans i samverkan 10 hp Specialpedagogik och inkludering i kulturskolan 15 hpSenast upppdaterad: 2024-03-13