Kursen erbjuder verktyg för att bedriva en undervisning eller verksamhet som syftar till att utveckla barns uttrycksförmåga, framförallt genom musik och dans. Vi prövar vägar att implementera musik och dans som aktiva uttrycksformer i förskolans strävan att främja barns utveckling, lärande och skapande.
Innehåll
- Dans, rytmik, sång och spel på trummor och andra slagverksinstrument
- Små barns estetiska lärande
- Upplevelse, bearbetning och gestaltning genom musik och dans
- Användning av symboler och begrepp som rum, tid, form, mönster, antal och ordning i musik och dans
- Självstudier i form av litteraturläsning samt dokumentation, reflektion och tillämpning av kursens innehåll i eget arbete
Kursansvarig
Upplägg
12,5% studietakt. Åtta fredagar över två terminer. Ramtid kl 9:30–16:00
Kursdatum för ht 2022: 9/9, 7/10, 11/11 och 9/12
Kursdatum för vt 2023: 27/1, 24/2, 24/3, 28/4
Ansökan
Anmälan öppnar februari 2022 för kursstart ht22. Sista sökdag är 15 april 2022.
Lärare
Maria Nordlöw, Madeleine Wittmark, m.fl
Kursplan
Senast upppdaterad: 2023-01-24
FRISTÅENDE KURSER
Estetiska lärprocesser 7,5 hp Estetik och lärande 7,5 hp Gruppundervisning (instrumentspecifik, nybörjare – fortsättning) 2,5 hp Gruppundervisning (instrumentspecifik, fortsättning – högre stadier) 2,5 hp Inkluderande musikdidaktik 5 hp Körsång och språkutveckling 2,5 hp Låtskrivande 5 hp Metodik för biinstrument 10 hp Metodik för gehör och musiklära 10 hp Musikalmetodik 5 hp Musik och dans i förskolan 7,5 hp Musik och rörelse i kulturskola och grundskolans tidigare år 7,5 hp Projektledning i kulturskola 7,5 hp Rytmik för dansare 5 hp Rösten som arbetsinstrument 7,5 hp Röstfunktionen i populärmusikaliska genrer 10 hp Skapande dans 1 10 hp Skapande dans 2 - Dans i samverkan 10 hp Koreografi, kropp och identitet - skapande dans 10 hp Specialpedagogik och inkludering i kulturskolan 15 hp