Kursen erbjuder verktyg för att bedriva en undervisning eller verksamhet som syftar till att utveckla barns uttrycksförmåga, framförallt genom musik och dans. Vi prövar vägar att implementera musik och dans som aktiva uttrycksformer i förskolans strävan att främja barns utveckling, lärande och skapande.
Innehåll
- Dans, rytmik, sång och spel på trummor och andra slagverksinstrument
- Små barns estetiska lärande
- Upplevelse, bearbetning och gestaltning genom musik och dans
- Användning av symboler och begrepp som rum, tid, form, mönster, antal och ordning i musik och dans
- Självstudier i form av litteraturläsning samt dokumentation, reflektion och tillämpning av kursens innehåll i eget arbete
Kursansvarig
Upplägg
12,5% studietakt. Åtta fredagar över två terminer. Ramtid kl 9:30–16:00
Kursdatum för vt 2024: 26/1, 23/2, 22/3, 26/4
Kursdatum för ht 2024: 20/9, 4/10, 15/11, 13/12
Kursdatum, för vt 2025 meddelas senareAnsökan
Anmälan senast 15 april för kursstart ht 2024
Lärare
Maria Nordlöw, Madeleine Wittmark, m.fl
Kursplan
FRISTÅENDE KURSER
Biämne – musikproduktion 5 hp Dansens verktyg - skapande dans 10 hp Estetiska uttrycksformer, konst och lärande 7,5 hp Estetik och lärande 7,5 hp Gruppundervisning (instrumentspecifik, nybörjare – fortsättning) 2,5 hp Gruppundervisning (instrumentspecifik, fortsättning – högre stadier) 2,5 hp Hållbar danspedagog 2,5 hp Inkluderande musikdidaktik 5 hp Konstnär och pedagog – hållbar karriär 5 hp Koreografi, kropp och identitet - skapande dans 10 hp Körsång och språkutveckling 2,5 hp Låtskrivande 5 hp Metodik för biinstrument 10 hp Metodik för gehör och musiklära 10 hp Musikalmetodik 5 hp Musik och dans i förskolan 7,5 hp Projektledning i kulturskola 7,5 hp Rösten som arbetsinstrument 7,5 hp Röstfunktionen i populärmusikaliska genrer 10 hp Röstens estetik 7,5 hp Skapande dans 2 - Dans i samverkan 10 hp Specialpedagogik och inkludering i kulturskolan 15 hpSenast upppdaterad: 2024-03-13