I kursen belyses olika sätt att introducera musikaliska byggstenar och verktyg för yngre barn och nybörjare. Vi prövar hur detta kan införlivas i musik- eller instrument/sång-undervisning och hur dessa verktyg kan bli användbara för elevers sammusicerande och eget skapande.
Innehåll
- Rytmik, dans, sång och spel på trummor och andra slagverksinstrument
- Didaktik och metodik för undervisning i stor grupp
- Improvisation och skapande med utgångspunkt i rörelser, rytmer, toner texter och bilder.
- Rytm, klang, dynamik och tonhöjd som byggstenar för att musicera och komponera musik.
- Musiksymboler, bilder och tecken.
- Självstudier i form av litteraturläsning samt dokumentation, reflektion och tillämpning av kursens innehåll i eget arbete
Kursansvarig
Upplägg
12% studietakt, sex fredagar och två lördagar, ramtid kl 9.30–16.00.
Kursen kommer att erbjudas inför läsåret 2024–2025.Ansökan
Ansökan ej öppen ännu.
Lärare
Saga Blomberg, Maria Nordlöw, Gudrun Engberg, Anna-Carin Ahl
Kursplan
Musik och rörelse i kulturskola och grundskolans tidigare år 7,5 hp
Senast upppdaterad: 2023-10-17
FRISTÅENDE KURSER
Biämne – musikproduktion 5 hp Dansens verktyg - skapande dans 10 hp Estetiska uttrycksformer, konst och lärande 7,5 hp Estetik och lärande 7,5 hp Gruppundervisning (instrumentspecifik, nybörjare – fortsättning) 2,5 hp Gruppundervisning (instrumentspecifik, fortsättning – högre stadier) 2,5 hp Hållbar danspedagog 2,5 hp Inkluderande musikdidaktik 5 hp Koreografi, kropp och identitet - skapande dans 10 hp Körsång och språkutveckling 2,5 hp Låtskrivande 5 hp Metodik för biinstrument 10 hp Metodik för gehör och musiklära 10 hp Musikalmetodik 5 hp Musik och dans i förskolan 7,5 hp Musik och rörelse i kulturskola och grundskolans tidigare år 7,5 hp Projektledning i kulturskola 7,5 hp Rytmik för dansare 5 hp Rösten som arbetsinstrument 7,5 hp Röstfunktionen i populärmusikaliska genrer 10 hp Skapande dans 2 - Dans i samverkan 10 hp Specialpedagogik och inkludering i kulturskolan 15 hp