I kursen belyses olika sätt att introducera musikaliska byggstenar och verktyg för yngre barn och nybörjare. Vi prövar hur detta kan införlivas i musik- eller instrument/sång-undervisning och hur dessa verktyg kan bli användbara för elevers sammusicerande och eget skapande.
Innehåll
- Rytmik, dans, sång och spel på trummor och andra slagverksinstrument
- Didaktik och metodik för undervisning i stor grupp
- Improvisation och skapande med utgångspunkt i rörelser, rytmer, toner texter och bilder.
- Rytm, klang, dynamik och tonhöjd som byggstenar för att musicera och komponera musik.
- Musiksymboler, bilder och tecken.
- Självstudier i form av litteraturläsning samt dokumentation, reflektion och tillämpning av kursens innehåll i eget arbete
Kursansvarig
Upplägg
Kvartsfart, höstterminen 2022, sex fredagar och två lördagar, ramtid kl 9.30–16.
Kursdatum meddelas senareAnsökan ÖPPEN FÖR SEN ANSÖKAN för kursstart ht 2022
Anmälan senast 15 april 2022.
Lärare
Saga Blomberg, Maria Nordlöw, m.fl
Kursplan
Musik och rörelse i kulturskola och grundskolans tidigare år 7,5 hp
FRISTÅENDE KURSER
Estetiska lärprocesser 7,5 hp Estetik och lärande 7,5 hp Gruppundervisning (instrumentspecifik, nybörjare – fortsättning) 2,5 hp Gruppundervisning (instrumentspecifik, fortsättning – högre stadier) 2,5 hp Konstarter i samverkan 7,5 hp Låtskrivande 5 hp Metodik för biinstrument 10 hp Metodik för gehör och musiklära 10 hp Musikalmetodik 5 hp Musik och dans i förskolan 7,5 hp Musik och rörelse i kulturskola och grundskolans tidigare år 7,5 hp Projektledning i kulturskola 7,5 hp Rytmik för dansare 5 hp Rösten som arbetsinstrument 7,5 hp Röstfunktionen i populärmusikaliska genrer 10 hp Skapande dans 1 10 hp Skapande dans 2 - Dans i samverkan 10 hp Koreografi, kropp och identitet - skapande dans 10 hp Specialpedagogik och inkludering i kulturskolan 15 hp