logo

Fristående kurser 25–26

Välbefinnande i undervisning 7.5 hp

mn

Välbefinnande och lärande hänger ihop. Hur kan forskning om välbefinnande och psykisk hälsa integreras i undervisningskontexten för att främja välbefinnande, lärande och mänsklig hållbarhet hos både elev och pedagog?

Kursen blandar teori och praktik och studenten får under utbildningen utforska evidensbaserade verktyg för att stärka välbefinnande i sin egen arbetskontext samt designa undervisning med fokus att integrera välbefinnande-praxis med pedagogiska mål.

Kursen vänder sig till pedagoger inom kulturskola, grundskola, gymnasium och liknande verksamheter.

Innehåll

  • Sambandet mellan lärande och välbefinnande
  • Forskning kring lycka och välbefinnande- centrala begrepp, teoretiska ramverk och teorier
  • Egen praktik av och reflektion kring vetenskapligt utprovade metoder och övningar för att stärka det egna välbefinnandet
  • Utformning och praktik av lektioner med fokus att stärka välbefinnande i undervisningskontexten

Utvärdering och erfarenhetsutbyte av genomförd undervisning med välbefinnande i fokus.

Behörighet

Behörig till kursen är den som har grundläggande högskolebehörighet och är aktiv lärare med minst två års dokumenterad undervisning.

Sökande med möjlighet att tillämpa kursens innehåll i eget arbete prioriteras.

Kursansvarig

Monica Erestam Starck
Ulrika Zettersten

Period

Vårtermin 2026

Antal högskolepoäng

7.5

Studietakt

25%

Upplägg

7 fredagar jämnt fördelade över vårterminen, 09.00–15.00

Kursdatum

Kursdatum aviseras den 1 oktober

Ansökan

Anmälan senast 15 oktober för kursstart vt-26

Kursplan

Kommer senast 1 oktober