Välbefinnande och lärande hänger ihop. Hur kan forskning om välbefinnande och psykisk hälsa integreras i undervisningskontexten för att främja välbefinnande, lärande och mänsklig hållbarhet hos både elev och pedagog?
Kursen blandar teori och praktik och studenten får under utbildningen utforska evidensbaserade verktyg för att stärka välbefinnande i sin egen arbetskontext samt designa undervisning med fokus att integrera välbefinnande-praxis med pedagogiska mål.
Kursen vänder sig till pedagoger inom kulturskola, grundskola, gymnasium och liknande verksamheter.
Innehåll
- Sambandet mellan lärande och välbefinnande
- Forskning kring lycka och välbefinnande- centrala begrepp, teoretiska ramverk och teorier
- Egen praktik av och reflektion kring vetenskapligt utprovade metoder och övningar för att stärka det egna välbefinnandet
- Utformning och praktik av lektioner med fokus att stärka välbefinnande i undervisningskontexten
Utvärdering och erfarenhetsutbyte av genomförd undervisning med välbefinnande i fokus.
Behörighet
Behörig till kursen är den som har grundläggande högskolebehörighet och är aktiv lärare med minst två års dokumenterad undervisning.
Sökande med möjlighet att tillämpa kursens innehåll i eget arbete prioriteras.
Kursansvarig
Monica Erestam Starck
Ulrika ZetterstenPeriod
Vårtermin 2026
Antal högskolepoäng
7.5
Studietakt
25%
Upplägg
7 fredagar jämnt fördelade över vårterminen, 09.00–15.00
Kursdatum
Kursdatum aviseras den 1 oktober
Ansökan
Anmälan senast 15 oktober för kursstart vt-26
Kursplan
Kommer senast 1 oktober
FRISTÅENDE KURSER
Biämne – musikproduktion 5 hp Dansens verktyg - skapande dans 10 hp Estetiska uttrycksformer, konst och lärande 7,5 hp Estetik och lärande 7,5 hp Gruppundervisning (instrumentspecifik, nybörjare – fortsättning) 2,5 hp Gruppundervisning (instrumentspecifik, fortsättning – högre stadier) 2,5 hp Hållbar danspedagog 2,5 hp Inkluderande musikdidaktik 5 hp Konstnär och pedagog – hållbar karriär 5 hp Koreografi, kropp och identitet - skapande dans 10 hp Körsång och språkutveckling 2,5 hp Låtskrivande 5 hp Metodik för biinstrument 10 hp Metodik för gehör och musiklära 10 hp Metodik för körledare 7,5 hp Musikalmetodik 5 hp Musik och dans i förskolan 7,5 hp Projektledning i kulturskola 7,5 hp Rösten som arbetsinstrument 7,5 hp Röstfunktionen i populärmusikaliska genrer 10 hp Röstens estetik 7,5 hp Skapande dans 2 - Dans i samverkan 10 hp Specialpedagogik och inkludering i kulturskolan 15 hp Välbefinnande i undervisning 7.5 hpSenast upppdaterad: 2025-01-28