Kursen ger kunskaper i danspedagogik med inriktning på skapande dans och dans som konstform. Kursens huvudsakliga syfte är att deltagarna ska tillägna sig koreografiska redskap som främjar elevers skapande och utforskande förmågor i dans. Praktiska övningar i dansimprovisation och komposition varvas med impuls- och inspirationsmaterial. Kursinnehållet skall under kursens gång prövas i egen undervisning/ verksamhet med elever. Dessutom tillkommer litteraturstudier, reflektioner kopplade till litteratur och praktik, samt dokumentation. Kursen syftar till att stärka och ge verktyg till lärare och pedagoger inom olika skolformer och verksamheter som undervisar i dans eller vill börja använda dansen i pedagogiska och konstnärliga sammanhang.
Innehåll
- Kroppen, som instrument och uttrycksmedel
- Rummet, som skapande plats i den sceniska gestaltningen
- Tid och kraft, som dynamiska hjälpmedel
- Gruppen, som koreografisk möjlighet
Kursansvarig
Upplägg
Tredjedelsfart, torsdagar och fredagar, totalt tio heldagar under en termin. Ramtid: kl 9.30-16.00
Kursdatum för ht 2022: 8/9, 22-23/9, 6/10, 20-21/10, 10/11, 1-2/12 och 15/12Ansökan ÖPPEN FÖR SEN ANSÖKAN för kursstart ht 2022
Anmälan senast 15 april 2022 för kursstart ht 22
Lärare
Kursplan
FRISTÅENDE KURSER
Estetiska lärprocesser 7,5 hp Estetik och lärande 7,5 hp Gruppundervisning (instrumentspecifik, nybörjare – fortsättning) 2,5 hp Gruppundervisning (instrumentspecifik, fortsättning – högre stadier) 2,5 hp Konstarter i samverkan 7,5 hp Låtskrivande 5 hp Metodik för biinstrument 10 hp Metodik för gehör och musiklära 10 hp Musikalmetodik 5 hp Musik och dans i förskolan 7,5 hp Musik och rörelse i kulturskola och grundskolans tidigare år 7,5 hp Projektledning i kulturskola 7,5 hp Rytmik för dansare 5 hp Rösten som arbetsinstrument 7,5 hp Röstfunktionen i populärmusikaliska genrer 10 hp Skapande dans 1 10 hp Skapande dans 2 - Dans i samverkan 10 hp Koreografi, kropp och identitet - skapande dans 10 hp Specialpedagogik och inkludering i kulturskolan 15 hp