Kursen ger kunskaper i danspedagogik med inriktning på skapande dans och dans som konstform. Kursens huvudsakliga syfte är att deltagarna tillägnar sig koreografiska redskap som främjar elevers skapande och utforskande förmågor i dans. Praktiska övningar i dansimprovisation och komposition varvas med impuls- och inspirationsmaterial. Kursinnehållet skall under kursens gång prövas i egen undervisning/verksamhet. Dessutom tillkommer litteraturstudier, reflektioner kopplade till litteratur och praktik, samt dokumentation.
Kursen är en fortsättning och fördjupning av kursinnehållet i kurserna Skapande dans 1 och Skapande dans 2 och hade tidigare kursnamnet Skapande dans 3 – kropp, identitet och hälsa.
Innehåll
- Dansövningar med inriktning på teknik, dansimprovisation och danskomposition
- Fördjupning av dansen som konstnärligt uttryck och kommunikationsmedel
- Koreografisk form och partitur
- Ett utforskande av begreppen kropp och identitet med hjälp av koreografiska verktyg
- En belysning av hur olika styrdokument behandlar aspekter av kropp, identitetsskapande och hälsa
- Ledarskap med anpassning till olika grupper och individers behov
Särskild behörighet
Behörig till kursen är den som har grundläggande behörighet för högskolestudier samt dokumenterad erfarenhet av dans i pedagogisk eller konstnärlig verksamhet. För tillträde till kursen gäller också godkänt resultat i den fristående kursen Skapande dans 2 – dans i samverkan med andra kunskapsområden, 10 hp samt minst fem års regelbunden dansträning.
Kursansvarig
Upplägg
33% studietakt, torsdagar och fredagar, totalt tio dagar under en termin. Ramtid kl 9.30–16.00
Kursdatum för ht 2023: 31/8-1/9, 14/9, 28/9, 12/10, 26-27/10, 9/11, 23/11, 7/12Ansökan ÖPPEN FÖR SEN ANSÖKAN för kursstart ht 2021
Anmälan senast 17 april för kursstart ht-23.
Lärare
Kursplan
Senast upppdaterad: 2023-05-27
FRISTÅENDE KURSER
Biämne – musikproduktion 5 hp Estetiska uttryck, konst och lärande 7,5 hp Estetik och lärande 7,5 hp Gruppundervisning (instrumentspecifik, nybörjare – fortsättning) 2,5 hp Gruppundervisning (instrumentspecifik, fortsättning – högre stadier) 2,5 hp Hållbar danspedagog 2,5 hp Inkluderande musikdidaktik 5 hp Körsång och språkutveckling 2,5 hp Låtskrivande 5 hp Metodik för biinstrument 10 hp Metodik för gehör och musiklära 10 hp Musikalmetodik 5 hp Musik och dans i förskolan 7,5 hp Musik och rörelse i kulturskola och grundskolans tidigare år 7,5 hp Projektledning i kulturskola 7,5 hp Rytmik för dansare 5 hp Rösten som arbetsinstrument 7,5 hp Röstfunktionen i populärmusikaliska genrer 10 hp Dansens verktyg - skapande dans 10 hp Skapande dans 2 - Dans i samverkan 10 hp Koreografi, kropp och identitet - skapande dans 10 hp Specialpedagogik och inkludering i kulturskolan 15 hp