logo

Samverkan vid SMI

Samverkan vid SMI bedrivs företrädesvis i integrerade former med SMI:s programutbildningar och fristående kursverksamheter, samt med pågående forskning.

SMI växte fram ur en nära samverkan mellan utbildning och yrkesutövning i de ämnesområden högskolan utbildar inom. Två viktiga historiska drivkrafter bidrog till skapandet av SMI som lärosäte – den kraftigt växande kommunala musikskolan och folkbildningsförbundens etablering av studiecirklar. Ur dessa två kom verklighetsanknuten pedagogiskt arbete att bli av stor betydelse för utbildningarna. Därför är en av SMI:s viktigaste grundpelare än idag, att studenter vid SMI bedriver en egen undervisning parallellt till, och integrerad med sina didaktiska studier.

Efter många år har SMI därmed återkommande samarbeten med musik- och kulturskolorna, genom att studenterna och SMI:s alumner möts och arbetar i nära anknytning till den verklighet utbildningen vid SMI bereder studenten för. Därtill kan nämnas att majoriteten av SMI:s lärare är deltidsanställda och delar sin yrkesutövning mellan SMI och annan utbildningsorganisation, som t ex kulturskola, grundskola, gymnasium, studieförbund eller annat lärosäte. Det också skapar nära former för samverkan och samarbete.

Den vanligaste formen för samarbete med andra organisationer är genom uppdragsutbildning och fortbildning, samt genom samråd och engagemang i projekt mellan olika relevanta partners. Forskning i samverkansprojekt behandlar ofta relationen mellan yrkespraktik, undervisningsformer och kompetensutveckling. Idag kan SMI erbjuda samverkan i form av bland annat:

  • projekt inom forskning och utveckling
  • kompetensutveckling och fortbildning
  • förmedling av lediga tjänster till alumner och studenter
  • förankring av idéer om examensarbete till studenter
  • anordning av symposier, seminarier och konferenser med angelägna teman
För ytterligare frågor om samverkan med SMI, kontakta rektor Ian Plaude.

Samverkanspartner:

SMI flyttade sommaren 2017 till campus Flemingsberg, i lokaler anpassade för musik och konstnärligt skapande. Campus Flemingsberg samlar drygt 16.000 studenter tillsammans med campusområdets övriga lärosäten, Södertörns högskola, KTH, KI (med Karolinska universitetssjukhuset Huddinge) och Röda Korsets högskola.

Campus Flemingsberg erbjuder spännande utvecklingsmöjligheter genom möten, projekt och samverkan med de övriga högskolorna på campus, i lokal och regional samverkan med det omgivande samhället, med internationella utbyten och interkulturella perspektiv. SMI är representerade i de campusgemensamma styrgrupper och råd och i många av de campusgemensamma initiativ får SMI en framträdande roll.

SMI sitter i Huddinge kommuns högskoleråd där de olika chefstjänstemän i kommunen samt de ledande politikerna träffar ledande företrädare för högskolorna vid campus Flemingsberg. Möten sker ca 4 gånger årligen där det tas upp frågor som är av relevans för kommunen och lärosäten, bland annat utveckling av orten Flemingsberg som Stockholm South Business District med 50.000 invånare, arbetare och besökare i daglig rörelse.

SMI:s etablering i Flemingsberg också innebär att det finns en musikhögskola i region Södertörn – en region som binder samman de kommunerna i södra Stockholm med de i norra Sörmland.

SMI har med dessa etablerat ett kulturskoleråd bestående av cheferna för musik- och kulturskolor i Huddinge, Botkyrka, Haninge, Södertälje, Tyresö, Ekerö, Salem, Nykvarn och Nynäshamn kommuner. Målet är att samlas två gånger/termin och diskutera gemensamma angelägenheter och behov i utbildning, kompetensutveckling och kompetensförsörjning.

Regeringen beslutade i mars 2018 om den första fördelningen av medel till totalt sex lärosäten för att utbilda flera kulturskolepedagoger. SMI har i likhet med Stockholms Universitet (SU) och Stockholms konstnärliga högskola (SKH) erhållit 1,8Mkr i ökat bidrag inom satsningen, som går under namnet Kulturskoleklivet. Tanken med denna fördelning är att dessa tre lärosäten ska utveckla ett samarbete inom satsningen och därmed skapa nya möjligheter för den som vill utbilda sig till kulturskolepedagog.

Tillsammans kan lärosätena erbjuda ett större utbud av kurser som kompletterar snarare än konkurrerar. I samarbetet utvecklar lärosätena en modell där studenter inom ramen för vald inriktning, med stor flexibilitet kan välja relevanta kurser som passar den egna profilen inom 90 hp. Kursutbudet kommer bland annat att presenteras på en av lärosätena framtagen gemensam webbplats, http://kulturskoleklivet.nu.

Samverkansformerna mellan lärosätena kan också leda till att lärare från ett lärosäte undervisar på en kurs på ett annat lärosäte eller att studenter möts och arbetar tillsammans i olika moment och projekt i utbildningen. På så sätt kan studenterna ta del av en bredare kompetens och erfarenhet i beröring med andra konstarter/discipliner, något som öppnar för ämnessamverkan inom den enskilda kulturskolan, vilket Kulturskoleutredningen lyfte som en faktor för att främja ett bredare deltagande och högre relevans i kulturskolorna.

Förutom den programliknande strukturen på 90 hp, ämnar lärosätena också erbjuda ett brett utbud av kortare kurser och öppna seminarier för redan verksamma pedagoger. Dessa kommer att utformas som fortbildning, exempelvis under intensiva veckor, över sommaren eller med delstudier på distans. Fortbildningsverksamheten är tänkt att utvecklas mellan lärosätena för att vara både tvärdisciplinära och ämnesdidaktiska, i dialog med pedagoger och ledare inom kulturskolan för att nå en hög grad av relevans och genomströmning.

SMI och Brunnsviks folkhögskola har ingått samarbete med målet att ömsesidigt stärka varandras utbildningar. Brunnsvik bedriver högskoleförberedande folkhögskoleutbildning i musikpedagogik vid sina anpassade lokaler i Borlänge. SMI ser värdet av att erbjuda eleverna som går utbildningen lättare antagning till utbildning vid SMI, samtidigt som SMI kan rekommendera sökande som inte antas att gå utbildning vid Brunnsvik för att kunna söka sig tillbaka till SMI i följande antagningsomgångar.