Antagningsprov genomförs först digitalt genom att du lämnar in videoinspelade underlag under vecka 17–18. Kallelse och instruktioner skickas ut vecka 16 efter behörighetskontroll, till den e-postadress du angett i din ansökan.
Går du vidare blir du under vecka 19 kallad till ytterligare prov och intervju vid SMI måndag-tisdag i vecka 20. Se därför till att du redan nu har reserverat möjlighet att vara på SMI då.
Alla sökande gör gemensamma antagningsprov och profilprov för ditt valda profil (läs nedan).
Börja varje inspelning med att tydligt säga ditt namn (du behöver inte uppvisa id-kort) och vad du ska spela för stycke för vilket prov. För undervisningsprovet säger du vad eleven heter och hur länge den har spelat.
Spela in i en lokal med adekvat ljus där du kan genomföra din video ostörd i ljud och bild. Du kan spela in med valfri utrustning bara resultatet blir att vi tydligt ser och hör dig/er i helbild, i passande vinkel. Tänk på att mikrofonen på mobila enheter ofta är bättre än den på en dator.
Videon skall göras i en tagning per stycke utan redigering av ljud eller bild d.v.s. inga effekter, EQ eller mixning utan “rå-ljud genom mikrofon”.
Du laddar upp dina underlag enligt instruktionerna du får i kallelsen.
SMI erbjuder dig även möjlighet att använda våra lokaler för inspelning och vi har utrustning och tekniskt stöd för ändamålet. Vi kan också undersöka möjligheterna att ha ackompanjatör för detta tillfälle. Kontakta vår tekniker på 08- 611 0502 vardagar mellan 08.30–16.00 eller via expedition@smi.se för att boka tid, utrustning, teknisk support och lokal. Du kan även kontakta oss om du behöver teknisk support med din inspelning.
Pianoprovet gör du i vecka 20 vid SMI, om du går vidare i provprocessen. Underlag och instruktioner om provet får du i samband med kallelse vecka 16 och schemat för ditt prov får du i vecka 19 efter beskedet om att du gått vidare.
Pianoprovet är diagnostiskt och inte direkt avgörande för antagning.
FÖRBEREDD UPPGIFT
Uppgift 1 Ackompanjemang
Du ombeds ackompanjera melodin med de ackord som du själv valt.
Du ska spela som om du kompade elever i en undervisningssituation där de spelar eller sjunger melodin. OBS du skall inte spela med i melodin. En jurymedlem kommer att agera elev och spela melodin.
Förbered ett förspel som på ett tydligt och enkelt sätt får eleven att börja sjunga/spela.
OBS! Vid provet lämnar du ifrån dig din harmonisering till juryn och får en ny ren notbild.
Du förväntas spela de ackord du använt i din harmonisering utan att se dem vid provet.
OFÖRBEREDD UPPGIFT
Uppgift 2 Ackompanjera på gehör
Vi kommer vid provtillfället att be dig ackompanjera en känd visa på gehör.
Uppgift 3 Ackompanjera efter ackordanalys
Du får vid provet en visa med ackordbeteckningar som du ombeds ackompanjera.
Uppgift 4 A prima vista spel
Du ombeds efter en kort genomläsning spela ett oförberett stycke efter noter.
OBS! Exempel från prov från ett tidigare år som referens.
(OBS: Sökande i profil Sång gör inte detta prov)
Lämna in en videoinspelning där du framför en valfri låt a cappella alternativt med ackompanjemang. Sångröstprovet poängsätts inte i antagningen och du behöver inte vara en säker sångare för att få godkänt resultat. Provet är diagnostiskt och syftar till att bedöma dina förutsättningar att använda sångrösten i undervisningen.
Du laddar upp dina underlag enligt instruktionerna du får i kallelsen.
Vid intervjun träffar du undervisande lärare i profilen samt en studentrepresentant. Under intervjun kommer vi att vilja bl.a. samtala om ditt undervisningsprov samt dina tankar om musikpedagogik och ambitioner med utbildningen. Se därför igenom den video du skickar in innan. Du får också möjlighet att ställa frågor om utbildningen.
Spela in följande på video i ljud och bild, en videolänk per stycke.
Du kan ha med en ackompanjatör/medmusiker om behövs eller välja att spela till en förinspelad bakgrund, bara vi tydligt ser och hör dig.
Om du går vidare till prov på SMI måndag-tisdag i vecka 20, ombeds du också att utföra följande moment:
För detta moment – som du gärna får göra så snart du kan – behöver du spela in, på video med ljud och bild, en lektion på 20 minuter där du undervisar en “elev”. Kanske har du redan en elev. Annars är vår rekommendation att du kontaktar din lokala musik-/kulturskola eller en accordeon-lärare och fråga om det finns någon du kan ”låna” för detta ändamål. Har du inte möjlighet att hitta en elev att ha lektion med kan du välja att göra en lektion för någon ur vår jury via videolänk. Kontakta oss i så fall för att ordna detta. Du kan också spela in en lektion mellan dig och en elev via videolänk.
Under lektionen ska du genomföra tre moment med din elev:
Disponera din 20 minuters lektion väl mellan uppvärmning, arbetet med det förberedda stycket samt det du ska lära ut på gehör. Vi bedömer din förmåga att skapa kontakt med eleven/eleverna och hur du leder och samspelar samt hur du disponerar lektionstiden. Vi bedömer även uttrycksfullhet och musikalitet i instruktioner och spel.
Spela in följande på video i ljud och bild, en videolänk per stycke. Du kan ha med en ackompanjatör/medmusiker om behövs eller välja att spela till en förinspelad bakgrund, bara vi tydligt ser och hör dig.
Ett av styckena ovan skall vara inom västerländsk konstmusik.
Jazz/pop/rockrepertoar skall innehålla improviserade inslag.
Om du går vidare till prov på SMI måndag-tisdag i vecka 20, ombeds du också att utföra följande moment:
För detta moment – som du gärna får göra så snart du kan – behöver du spela in, på video med ljud och bild, en lektion på 20 minuter där du undervisar en “elev”. Kanske har du redan en elev. Annars är vår rekommendation att du kontaktar din lokala musik-/kulturskola eller en bleckblås-lärare och fråga om det finns någon du kan ”låna” för detta ändamål. Har du inte möjlighet att hitta en elev att ha lektion med kan du välja att göra en lektion för någon ur vår jury via videolänk. Kontakta oss i så fall för att ordna detta. Du kan också spela in en lektion mellan dig och en elev via videolänk.
Under lektionen ska du genomföra tre moment med din elev:
Disponera din 20 minuters lektion väl mellan uppvärmning, arbetet med det förberedda stycket samt det du ska lära ut på gehör. Vi bedömer din förmåga att skapa kontakt med eleven/eleverna och hur du leder och samspelar samt hur du disponerar lektionstiden. Vi bedömer även uttrycksfullhet och musikalitet i instruktioner och spel.
Spela in två egenvalda stycken av olika karaktär på video i ljud och bild, en video per stycke. Du kan ha med en ackompanjatör/medmusiker om behövs eller välja att spela till en förinspelad bakgrund, bara vi tydligt ser och hör dig.
Sökande på elbas spelar dessutom i fyra olika genrer, en video per genre/låtstil. Kontakta oss på ansokan@smi.se för länkar till noter och bakgrundsljudfiler.
Sökande på kontrabas spelar dessutom in Quinze Exercises Etudes no.3-4 av Charles Labro, på video. Noterna finns här.
För detta moment – som du gärna får göra redan nu – spelar du in på video i ljud och bild, en lektion på 15 minuter där du undervisar en “elev”. Kanske har du redan en elev. Annars är vår rekommendation att kontakta din lokala musik-/kulturskola eller en baslärare och fråga om det finns någon du kan ”låna” för detta. Har du inte möjlighet att hitta en elev att ha lektion med kan du välja att göra en lektion för någon ur juryn via videolänk, där du genomför en uppvärmning och lär ut ett stycke eller några teknikövningar. Kontakta oss i så fall för att ordna detta. Du kan också spela in en lektion mellan dig och en elev via videolänk.
Din uppgift består av att lära ut TVÅ av följande 6 korta stycken, (se länkarna nedan). . Du ska vara välbekant med dessa stycken innan inspelningen så du kan välja ut de två som bäst passar för eleven. Tiden disponerar du själv. Vi bedömer kvaliteten på dina instruktioner och din förmåga att få kontakt, väcka intresse och skapa en stimulerande musikstund. Din undervisning ska bli klar inom 15 minuter.
Spela in ett valfritt stycke på en video i ljud och bild. Du kan ha med en ackompanjatör/medmusiker om behövs eller eventuellt välja att spela till en förinspelad bakgrund, bara vi tydligt ser och hör dig
Spela i fyra olika genrer/stilar enligt instruktioner nedan, en video per genre/låtstil.
Kontakta oss på ansokan@smi.se för länkar till noter och bakgrundsljudfiler.
För detta moment – som du gärna får göra så snart du kan – behöver du spela in, på video med ljud och bild, en lektion på 20 minuter där du undervisar en “elev”. Kanske har du redan en elev. Annars är vår rekommendation att du kontaktar din lokala musik-/kulturskola eller en elgitarr-lärare och fråga om det finns någon du kan ”låna” för detta ändamål. Har du inte möjlighet att hitta en elev att ha lektion med kan du välja att göra en lektion för någon ur vår jury via videolänk. Kontakta oss i så fall för att ordna detta. Du kan också spela in en lektion mellan dig och en elev via videolänk.
Under lektionen ska du genomföra tre moment med din elev:
Disponera din 20 minuters lektion väl mellan uppvärmning, arbetet med det förberedda stycket samt det du ska lära ut på gehör. Vi bedömer din förmåga att skapa kontakt med eleven/eleverna och hur du leder och samspelar samt hur du disponerar lektionstiden. Vi bedömer även uttrycksfullhet och musikalitet i instruktioner och spel.
Spela in följande på video i ljud och bild, en videolänk per stycke. Du kan ha med medmusiker om behövs eller välja att spela till en förinspelad bakgrund, bara vi tydligt ser och hör dig.
För detta moment – som du gärna får göra så snart du kan – behöver du spela in, på video med ljud och bild, en lektion på 20 minuter där du undervisar en “elev”. Kanske har du redan en elev. Annars är vår rekommendation att du kontaktar din lokala musik-/kulturskola eller en gitarr-lärare och fråga om det finns någon du kan ”låna” för detta ändamål. Har du inte möjlighet att hitta en elev att ha lektion med kan du välja att göra en lektion för någon ur vår jury via videolänk. Kontakta oss i så fall för att ordna detta. Du kan också spela in en lektion mellan dig och en elev via videolänk.
Under lektionen ska du genomföra tre moment med din elev:
Disponera din 20 minuters lektion väl mellan uppvärmning, arbetet med det förberedda stycket samt det du ska lära ut på gehör. Vi bedömer din förmåga att skapa kontakt med eleven/eleverna och hur du leder och samspelar samt hur du disponerar lektionstiden. Vi bedömer även uttrycksfullhet och musikalitet i instruktioner och spel.
everna och hur du leder och samspelar samt hur du disponerar lektionstiden. Vi bedömer även uttrycksfullhet och musikalitet i instruktioner och spel.Spela in följande på video i ljud och bild, en videolänk per stycke. Du kan ha med medmusiker om behövs eller välja att spela till en förinspelad bakgrund, bara vi tydligt ser och hör dig.
Ett av styckena ovan skall vara inom västerländsk konstmusik.
Jazz/pop/rockrepertoar skall innehålla improviserade inslag.
Om du går vidare till prov på SMI måndag-tisdag i vecka 20, ombeds du också att utföra följande moment:
För detta moment – som du gärna får göra så snart du kan – behöver du spela in, på video med ljud och bild, en lektion på 20 minuter där du undervisar en “elev”. Kanske har du redan en elev. Annars är vår rekommendation att du kontaktar din lokala musik-/kulturskola eller en piano-lärare och fråga om det finns någon du kan ”låna” för detta ändamål. Har du inte möjlighet att hitta en elev att ha lektion med kan du välja att göra en lektion för någon ur vår jury via videolänk. Kontakta oss i så fall för att ordna detta. Du kan också spela in en lektion mellan dig och en elev via videolänk.
Under lektionen ska du genomföra tre moment med din elev:
Disponera din 20 minuters lektion väl mellan uppvärmning, arbetet med det förberedda stycket samt det du ska lära ut på gehör. Vi bedömer din förmåga att skapa kontakt med eleven/eleverna och hur du leder och samspelar samt hur du disponerar lektionstiden. Vi bedömer även uttrycksfullhet och musikalitet i instruktioner och spel.
Spela in detta stycke på melodiskt instrument och detta stycke på liten trumma, på en video i ljud och bild. OBS! Du kan använda SMI:s lokaler och instrumentarium för övning och inspelning om du behöver, se ovan.
Spela in enligt följande instruktioner på trumset:
Om du går vidare till prov på SMI måndag-tisdag i vecka 20, ombeds du också att utföra följande moment:
För detta moment – som du gärna får göra så snart du kan – behöver du spela in, på video med ljud och bild, en lektion på 20 minuter där du undervisar en “elev”. Kanske har du redan en elev. Annars är vår rekommendation att du kontaktar din lokala musik-/kulturskola eller en slagverkslärare och fråga om det finns någon du kan ”låna” för detta ändamål. Har du inte möjlighet att hitta en elev att ha lektion med kan du välja att göra en lektion för någon ur vår jury via videolänk. Kontakta oss i så fall för att ordna detta. Du kan också spela in en lektion mellan dig och en elev via videolänk.
Under lektionen ska du genomföra tre moment med din elev:
Disponera tiden väl mellan uppvärmning samt arbetet med det förberedda stycket. Vi bedömer din förmåga att skapa kontakt med eleven/eleverna och hur du leder och samspelar samt hur du disponerar lektionstiden. Vi bedömer även uttrycksfullhet och musikalitet i instruktioner och spel.
Spela in ett valfritt stycke på en video i ljud och bild. Du kan ha med en ackompanjatör/medmusiker om behövs eller eventuellt välja att spela till en förinspelad bakgrund, bara vi tydligt ser och hör dig.
Spela in av följande obligatoriska stycken (länkar leder till noterna om du saknar själv):
Du kan använda dina egna stråksättningar för detta moment.
Om du går vidare till prov på SMI måndag-tisdag i vecka 20, ombeds du också att utföra följande moment:
För detta moment – som du gärna får göra så snart du kan – behöver du spela in, på video med ljud och bild, en lektion på 20 minuter där du undervisar en “elev”. Kanske har du redan en elev. Annars är vår rekommendation att du kontaktar din lokala musik-/kulturskola eller en stråk-lärare och fråga om det finns någon du kan ”låna” för detta ändamål. Har du inte möjlighet att hitta en elev att ha lektion med kan du välja att göra en lektion för någon ur vår jury via videolänk. Kontakta oss i så fall för att ordna detta. Du kan också spela in en lektion mellan dig och en elev via videolänk.
Under lektionen ska du genomföra tre moment med din elev:
Disponera din 20 minuters lektion väl mellan uppvärmning, arbetet med det förberedda stycket samt det du ska lära ut på gehör. Vi bedömer din förmåga att skapa kontakt med eleven/eleverna och hur du leder och samspelar samt hur du disponerar lektionstiden. Vi bedömer även uttrycksfullhet och musikalitet i instruktioner och spel.
Spela in följande på video i ljud och bild, en videolänk per stycke. Du kan ha med ackompanjatör/medmusiker om behövs eller välja att spela till en förinspelad bakgrund, bara vi tydligt ser och hör dig. Du kan också kontakta oss och skicka noter så ordnar vi för en pianist på SMI att spela in en bakgrund till dig.
För detta moment – som du gärna får göra redan nu – spelar du in på video i ljud och bild, en lektion på 15 minuter där du undervisar en “elev”. Du själv väljer elev, antingen en elev som du brukar jobba med eller be en vän, familjemedlem eller bekant att ställa upp som elev. Lektionen ska vara 15 minuter och innehålla en kort röstuppvärmning samt arbete med en valfri sång. Har du möjlighet att använda piano för ackompanjemang till sången och stöd i sånguppvärmningen så är det bra. Eleven bör kunna sången i förväg så att ni har möjlighet att arbeta både med uttryck och sångteknik. Om du omöjligt kan hitta en elev att ha lektion med kan du välja att göra en sånglektion för någon ur juryn, där du genomför en uppvärmning och lär ut en sång eller några sångövningar.
Disponera tiden väl mellan uppvärmning och arbetet med det ni är överens om ni ska arbeta med. Vi bedömer din förmåga att skapa kontakt med eleven/eleverna och hur du leder och samspelar samt hur du disponerar lektionstiden. Vi bedömer även uttrycksfullhet och musikalitet i instruktioner.
Spela in följande på video i ljud och bild, en videolänk per stycke. Du kan ha med ackompanjatör/medmusiker om behövs eller välja att spela till en förinspelad bakgrund, bara vi tydligt ser och hör dig.
Ett av styckena ovan skall vara inom västerländsk konstmusik.
Jazz/pop/rockrepertoar skall innehålla improviserade inslag.
Om du går vidare till prov på SMI måndag-tisdag i vecka 20, ombeds du också att utföra följande moment:
För detta moment – som du gärna får göra så snart du kan – behöver du spela in, på video med ljud och bild, en lektion på 20 minuter där du undervisar en “elev”. Kanske har du redan en elev. Annars är vår rekommendation att du kontaktar din lokala musik-/kulturskola eller en träblås-lärare och fråga om det finns någon du kan ”låna” för detta ändamål. Har du inte möjlighet att hitta en elev att ha lektion med kan du välja att göra en lektion för någon ur vår jury via videolänk. Kontakta oss i så fall för att ordna detta. Du kan också spela in en lektion mellan dig och en elev via videolänk.
Under lektionen ska du genomföra tre moment med din elev:
Disponera din 20 minuters lektion väl mellan uppvärmning, arbetet med det förberedda stycket samt det du ska lära ut på gehör. Vi bedömer din förmåga att skapa kontakt med eleven/eleverna och hur du leder och samspelar samt hur du disponerar lektionstiden. Vi bedömer även uttrycksfullhet och musikalitet i instruktioner och spel.
Spela in följande på video i ljud och bild, en videolänk per stycke. Du kan ha med ackompanjatör/medmusiker om behövs eller välja att spela till en förinspelad bakgrund, bara vi tydligt ser och hör dig.
Jazz/pop/rockrepertoar skall innehålla improviserade inslag.
Om du går vidare till prov på SMI måndag-tisdag i vecka 20, ombeds du också att utföra följande moment:
För detta moment – som du gärna får göra så snart du kan – behöver du spela in, på video med ljud och bild, en lektion på 20 minuter där du undervisar en “elev”. Kanske har du redan en elev. Annars är vår rekommendation att du kontaktar din lokala musik-/kulturskola och fråga om det finns någon du kan ”låna” för detta ändamål. Har du inte möjlighet att hitta en elev att ha lektion med kan du välja att göra en lektion för någon ur vår jury via videolänk. Kontakta oss i så fall för att ordna detta. Du kan också spela in en lektion mellan dig och en elev via videolänk.
Under lektionen ska du genomföra tre moment med din elev:
Disponera din 20 minuters lektion väl mellan uppvärmning, arbetet med det förberedda stycket samt det du ska lära ut på gehör. Vi bedömer din förmåga att skapa kontakt med eleven/eleverna och hur du leder och samspelar samt hur du disponerar lektionstiden. Vi bedömer även uttrycksfullhet och musikalitet i instruktioner och spel.
Senast upppdaterad: 2024-03-13