Annika Olsson Ennart läser sitt första år till kulturskolepedagog i musikpedagogprogrammets profil Musikskapande.
Vem är du och hur hamnade du på SMI?
Jag är utbildad rytmik/ensemblelärare och musikterapeut, har arbetat som musiklärare i många år. Min kreativa plats hittade jag genom ett treårsprojekt som drevs av föreningen Sverige berättar, de intervjuade äldre människor på olika äldreboenden i Stockholm. Jag tonsatte berättelserna som blev sånger. Det hela blev en föreställning med körer, band och skådespelare. Där fick jag ta ett större helhetsansvar, skriva musik och repetera in den, lära mig notskrivningsprogram och inspelningsteknik. Då blev det också lite mer professionellt och seriöst för mig. Och jag insåg att det här verkligen är min stora passion i livet. Nu jobbar jag också tillsammans med andra som låtskrivare, och vi spelar in och publicerar i olika kanaler.
Men jag vill också inspirera andra, undervisa och få andra att hitta sin kreativitet. Jag jobbar på en folkhögskola och har startat upp en kurs i låtskrivande. Först tänkte jag att jag kan det där med att skriva låtar, det har jag ju gjort hela mitt liv. Men jag upptäckte att i den här processen, från det att man startar med det kreativa till det att man spelar in så behövde jag veta mer om hur man stegvis går tillväga med elever. En del är nybörjare, andra har hållit på länge, och jag ska hålla alla aktiva. Därför sökte jag SMI. Känns det som att du har hamnat på rätt plats nu då? Ja absolut, redan från början kände jag det. Det finns en sån tydlig linje i de kurser jag läser, framförallt i ämnesdidaktiken. Jättekul, har längtat efter de här lektionerna. Och jag har kunnat använda det rakt in i min egen undervisning, precis det jag önskade.
Du har ju inte hunnit gå mer än en halv termin än så länge, och dessutom läser du på deltid för att hinna med att jobba vid sidan om också. Är det något särskilt du vill framhålla?
Jag vill särskilt lyfta fram didaktiken i musikskapande. Där har vi fått jobba praktiskt, vara elever själva och möta eventuella frågor eller utmaningar. Sen spelar vi upp för varandra, då har man också fått lära sig hur en annan person tänker i sitt skapande – det öppnar verkligen upp ens egna processer. Den här kombinationen av föreläsning, att arbeta praktiskt och sen träffas igen och spela upp för varandra och diskutera tycker jag har varit så otroligt intressant. Och att vi också har haft gott om tid för det.
Sen tycker jag att det har varit väldigt kul att vi instuderar och repeterar våra arrangemang från arr-kursen i ensembleledningen. Också det en jätteintressant process och väldigt bra uppstyrt. Kul att träffa alla studenter som läser de kurserna, de som jag inte träffar annars, som läser andra inriktningar.
Du har ju ganska mycket utbildning och erfarenhet bakom dig så du läser ju den här kortare utbildningen till Kulturskolepedagog. Har du några råd till den som funderar på att söka?
Fördelen med utbildningen är just att den är så kopplad till verkligheten, att det förväntas att man som student också har en praktik redan från början. Jag tycker det är otroligt bra att studera och testa att undervisa parallellt. Då uppstår ju också saker som man inte hade förväntat sig, och så kan man ta med sig dom frågorna tillbaka till SMI och dryfta det med någon lärare.
Men råd, jag skulle hellre jobba lite mindre än vad jag gör, nu jobbar jag tre dagar i veckan och det är lite mycket om man ska hinna med alla uppgifter, man behöver den där extra tiden. Så om man kan det rent ekonomiskt, så är mitt råd att ge sig själv tid, hitta balans mellan jobb och studier. Då blir det mer värt.
Något mer du vill tillägga?
Det är en väldigt trevlig atmosfär på SMI, högt i tak och inkluderande. Jag känner inte alls av något positionerande.
Senast upppdaterad: 2024-03-13