logo

Musikpedagogprogrammets inriktning Musikskapande

Student-intervjuer

Jonas Berndt läser sitt första år till kulturskolepedagog i musikpedagogprogrammets profil Musikskapande.

Vem är du och hur hamnade du på SMI?

Jag började spela i band när jag var i elva- tolvårsåldern och har sen hållit på med det hela mitt liv i princip. Jag har jobbat som musiklärare då och då, sammanlagt kanske fyra år och jag trivdes bra med det men var ändå mer sugen på att spela själv. Därför kändes det inte riktigt att det var rätt tid att studera till musiklärare då, även om det var baktanken att göra det längre fram. Men nu har jag väl kommit till den punkten i livet, att nu är det dags, och också det att få lite trygghet i tillvaron. Även om det här är en utbildning till kulturskolepedagog får jag väl se om jag sen vidareutbildar mig till klasslärare också. Det är ju en annan grej givetvis att arbeta i kulturskolan. Men jag har ändå provat på att vara lärare och vet vad det innebär.

Vad var det för musikaliska sammanhang du rörde dig i då?

Det var ju olika band som jag hade, ett hårdrocksband som jag startade när jag var runt fjorton år, det la jag ned ungefär tio år senare och började med ett annat hårdrocksband. Sen var det lite punk, ska, soul och annat som jag spelade i Sverige då fram till 2012 ungefär, när jag flyttade till Berlin. Jag drev också en musikklubb med liveband och DJ:ade. Ja, och sen pluggade jag film ett tag också och jobbade lite med reklam vid sidan av.

Nu har du ju så här långt bara läst en halv termin in i utbildningen, men kan du nämna något som varit särskilt givande eller utmanande?

Det är väldigt kul att få kastas in direkt så här ”nu ska du spela piano och sjunga och sen blir det konsert om några veckor”. Det blir mer på riktig när man gör det för ett ändamål och ett annat allvar än om man bara ska lära sig en låt att visa upp på nästa lektion. Det är samma med arrangeringskursen. Det är inte bara läraren som ska se utan även de andra i kursen, och att man även spelar varandras arr. Då är det inte bara du som lider om du inte gör ditt jobb utan de andra också. Det tycker jag är jättebra, utmanande på ett väldigt bra sätt.

Berätta lite om vad ni gör i era kurser inom musikskapande.

Vi har bland annat gått igenom hur man kan få sina elever att komma igång med komponerandet och hur de ska komma runt hinder eller skrivkramp. Till exempel genom att ge dem ”startskott”, en melodi, en text eller en ackordföljd att utgå från. Vi har också gjort de här övningarna med varandra. Mycket fokus ligger på att skapa en bra, kreativ miljö där eleven kan känna sig trygg och få ut sin kreativitet.

Nu ska vi ha genrebreddning, det är jättebra, då ska vi gå igenom lite mer elektronisk musik, det har inte jag så mycket koll på, beats och sådant. Men det är ju det som många ungdomar vill göra idag. Det gäller nog att vara väldigt bred, att kunna anpassa sig efter elevens önskemål. Att ha en elev som är singer-songwriter är ju ett helt annat läge än att arbeta med någon som gör beats och elektronisk musik. Då kan det ju vara fjortonminuterslåtar – en helt annan grej än om man ska göra pop-hits.

Du sa att du jobbat med film tidigare, där kan det ju finnas en ingång att skapa filmmusik och samverka mellan olika uttrycksformer. Film är ju också ett växande ämne inom kulturskolan.

Ja det är väldig spännande, där är väl film och musik lite av det nya, lite som dagens opera. Film och även hela dataspelvärlden - rent kompositionsmässigt är det en stor grej.

Några råd till den som funderar på att söka SMI?

Enda rådet är väl att tänka igenom om man vill jobba som lärare, att man inte vill plugga här bara för att man är musiker. Men jag tror att det är väldigt mycket värt, att man kan få en utbildning, man lär sig väldigt mycket.

Något annat du vill tillägga?

Det är god stämning här, allt är relevant och seriöst på ett avslappnat sätt.

Senast upppdaterad: 2024-03-13