logo

KANDIDATEXAMEN 180 hp
Inriktning Instrument/Sång

Antagningsprov genomförs först digitalt genom att du lämnar in videoinspelade underlag under vecka 17–18. Kallelse och instruktioner skickas ut vecka 16 efter behörighetskontroll, till den e-postadress du angett i din ansökan.

Går du vidare blir du under vecka 19 kallad till ytterligare prov och intervju vid SMI måndag-tisdag i vecka 20. Se därför till att du redan nu har reserverat möjlighet att vara på SMI då.

Alla sökande gör gemensamma antagningsprov och profilprov för ditt valda profil (läs nedan).

Allmänt om dina inlämnade videounderlag

Börja varje inspelning med att tydligt säga ditt namn (du behöver inte uppvisa id-kort) och vad du ska spela för stycke för vilket prov. För undervisningsprovet säger du vad eleven heter och hur länge den har spelat.

Spela in i en lokal med adekvat ljus där du kan genomföra din video ostörd i ljud och bild. Du kan spela in med valfri utrustning bara resultatet blir att vi tydligt ser och hör dig/er i helbild, i passande vinkel. Tänk på att mikrofonen på mobila enheter ofta är bättre än den på en dator.

Videon skall göras i en tagning per stycke utan redigering av ljud eller bild d.v.s. inga effekter, EQ eller mixning utan “rå-ljud genom mikrofon”.

Du laddar upp dina underlag enligt instruktionerna du får i kallelsen.

SMI erbjuder dig även möjlighet att använda våra lokaler för inspelning och vi har utrustning och tekniskt stöd för ändamålet. Vi kan också undersöka möjligheterna att ha ackompanjatör för detta tillfälle. Kontakta vår tekniker på 08- 611 0502 vardagar mellan 08.30–16.00 eller via expedition@smi.se för att boka tid, utrustning, teknisk support och lokal. Du kan även kontakta oss om du behöver teknisk support med din inspelning.

GEMENSAMMA PROV

Teori- och gehörsproven gör du i vecka 20 vid SMI, om du går vidare i provprocessen. Schemat för ditt prov får du i vecka 19 efter beskedet om att du gått vidare.

Teori- och gehörsprov är diagnostiska och har inte utslagsresultat för antagning. Vi använder provet för att kunna placera dig i grupper eller kurser med samma färdighetsnivå.

Teoriprovet består av två delar. Den ena delen sker i form av ett prov i Musiklära och innehåller:

  • Tonnamn med oktavbeteckningar
  • Notation med diskant- och basklav
  • Dur- och mollskalor
  • Intervall

Den andra delen består av några uppgifter inom Satslära och innehåller:

  • Ackord
  • Transponering
  • Harmonisk analys (funktionsanalys eller steganalys)
  • Fyrstämmig sats

Till provdelen i Satslära har du tillgång till klaviatur.

Testprov
Teoriprov
Teoriprovfacit

Gehörsprovet består av två delar:

Gehörsprovets ena del kan du testa själv genom att ladda hem ett testprov i gehör från vår hemsida. Du får då en provblankett med uppgifter som du skall lösa samt facit till uppgifterna. Musikexemplen finns som ljudfiler.

På provet spelas rytm-, melodi- och ackorduppgifter där du ska komplettera en notbild. På testprovet är inspelningarna gjorda med syntar, men på det ”riktiga gehörsprovet” används riktiga instrument.

Vid gehörsprovets andra del kommer du att få en noteringsuppgift ("plankningsuppgift"). Den innebär att du från en ljudfil skall skriva ned melodi och ackord. Du arbetar vid en dator för denna uppgift och har tillgång till klaviatur. Du lägger upp arbetet på det sätt som passar dig.

Testprov
Gehörsprov
Gehörsprovfacit
Ackord 1 (mp3)
Ackord 2 (mp3)
Ackord 3 (mp3)
Melodi 1 (mp3)
Melodi 2 (mp3)
Melodi 3 (mp3)
Rytm 1 (mp3)
Rytm 2 (mp3)
Rytm 3 (mp3)
Båda proven (2.9Mb)

Pianoprovet gör du i vecka 20 vid SMI, om du går vidare i provprocessen. Underlag och instruktioner om provet får du i samband med kallelse vecka 16 och schemat för ditt prov får du i vecka 19 efter beskedet om att du gått vidare.

Pianoprovet är diagnostiskt och inte direkt avgörande för antagning.

FÖRBEREDD UPPGIFT

Uppgift 1 Ackompanjemang

Du ombeds ackompanjera melodin med de ackord som du själv valt.

Du ska spela som om du kompade elever i en undervisningssituation där de spelar eller sjunger melodin. OBS du skall inte spela med i melodin. En jurymedlem kommer att agera elev och spela melodin.

Förbered ett förspel som på ett tydligt och enkelt sätt får eleven att börja sjunga/spela.

OBS! Vid provet lämnar du ifrån dig din harmonisering till juryn och får en ny ren notbild.

Du förväntas spela de ackord du använt i din harmonisering utan att se dem vid provet.

OFÖRBEREDD UPPGIFT

Uppgift 2 Ackompanjera på gehör

Vi kommer vid provtillfället att be dig ackompanjera en känd visa på gehör.

Uppgift 3 Ackompanjera efter ackordanalys

Du får vid provet en visa med ackordbeteckningar som du ombeds ackompanjera.

Uppgift 4 A prima vista spel

Du ombeds efter en kort genomläsning spela ett oförberett stycke efter noter.

OBS! Exempel från prov från ett tidigare år som referens.

Ackompanjemangsprov 2014 [provexempel]

(OBS: Sökande i profil Sång gör inte detta prov)

Lämna in en videoinspelning där du framför en valfri låt a cappella alternativt med ackompanjemang. Sångröstprovet poängsätts inte i antagningen och du behöver inte vara en säker sångare för att få godkänt resultat. Provet är diagnostiskt och syftar till att bedöma dina förutsättningar att använda sångrösten i undervisningen.

Du laddar upp dina underlag enligt instruktionerna du får i kallelsen.

Vid intervjun träffar du undervisande lärare i profilen samt en studentrepresentant. Under intervjun kommer vi att vilja bl.a. samtala om ditt undervisningsprov samt dina tankar om musikpedagogik och ambitioner med utbildningen. Se därför igenom den video du skickar in innan. Du får också möjlighet att ställa frågor om utbildningen.

PROFILPROV

HUVUDINSTRUMENTPROV

Spela in följande på video i ljud och bild, en videolänk per stycke.

  • Tre stycken från olika epoker och genrer, t ex gärna ett stycke från barocken eller annan epok.
  • Ett gehörstraderat stycke – folkmusik, jazz eller rock eller improvisation i valfri genre

Du kan ha med en ackompanjatör/medmusiker om behövs eller välja att spela till en förinspelad bakgrund, bara vi tydligt ser och hör dig.

Om du går vidare till prov på SMI måndag-tisdag i vecka 20, ombeds du också att utföra följande moment:

  • A prima vista läsning
  • Gestaltningsuppgift (30 minuters förberedelsetid)

UNDERVISNINGSPROV

För detta moment – som du gärna får göra så snart du kan – behöver du spela in, på video med ljud och bild, en lektion på 20 minuter där du undervisar en “elev”. Kanske har du redan en elev. Annars är vår rekommendation att du kontaktar din lokala musik-/kulturskola eller en accordeon-lärare och fråga om det finns någon du kan ”låna” för detta ändamål. Har du inte möjlighet att hitta en elev att ha lektion med kan du välja att göra en lektion för någon ur vår jury via videolänk. Kontakta oss i så fall för att ordna detta. Du kan också spela in en lektion mellan dig och en elev via videolänk.

Under lektionen ska du genomföra tre moment med din elev:

  1. Kort uppvärmning
  2. Instudera ett musikstycke som din elev känner till sedan tidigare.
  3. Lära ut en låt (eller del av en låt) som eleven inte har spelat eller hört tidigare, på gehör. Ni använder alltså inte noter alls till detta moment. Har du svårt att välja en låt kan du kontakta profilansvariga läraren vid SMI för råd och exempel.

Disponera din 20 minuters lektion väl mellan uppvärmning, arbetet med det förberedda stycket samt det du ska lära ut på gehör. Vi bedömer din förmåga att skapa kontakt med eleven/eleverna och hur du leder och samspelar samt hur du disponerar lektionstiden. Vi bedömer även uttrycksfullhet och musikalitet i instruktioner och spel.

HUVUDINSTRUMENTPROV

Spela in följande på video i ljud och bild, en videolänk per stycke. Du kan ha med en ackompanjatör/medmusiker om behövs eller välja att spela till en förinspelad bakgrund, bara vi tydligt ser och hör dig.

  • Ett stycke från ditt huvudsakliga repertoarområde, (jazz/pop/rock eller västerländsk konstmusik)
  • Ett stycke från det repertoarområde som inte är ditt huvudsakliga.

Ett av styckena ovan skall vara inom västerländsk konstmusik.

Jazz/pop/rockrepertoar skall innehålla improviserade inslag.

Om du går vidare till prov på SMI måndag-tisdag i vecka 20, ombeds du också att utföra följande moment:

  • A prima vista läsning
  • Gestaltningsuppgift (30 minuters förberedelsetid)

UNDERVISNINGSPROV

För detta moment – som du gärna får göra så snart du kan – behöver du spela in, på video med ljud och bild, en lektion på 20 minuter där du undervisar en “elev”. Kanske har du redan en elev. Annars är vår rekommendation att du kontaktar din lokala musik-/kulturskola eller en bleckblås-lärare och fråga om det finns någon du kan ”låna” för detta ändamål. Har du inte möjlighet att hitta en elev att ha lektion med kan du välja att göra en lektion för någon ur vår jury via videolänk. Kontakta oss i så fall för att ordna detta. Du kan också spela in en lektion mellan dig och en elev via videolänk.

Under lektionen ska du genomföra tre moment med din elev:

  1. Kort uppvärmning
  2. Instudera ett musikstycke som din elev känner till sedan tidigare.
  3. Lära ut en låt (eller del av en låt) som eleven inte har spelat eller hört tidigare, på gehör. Ni använder alltså inte noter alls till detta moment. Har du svårt att välja en låt kan du kontakta profilansvariga läraren vid SMI för råd och exempel.

Disponera din 20 minuters lektion väl mellan uppvärmning, arbetet med det förberedda stycket samt det du ska lära ut på gehör. Vi bedömer din förmåga att skapa kontakt med eleven/eleverna och hur du leder och samspelar samt hur du disponerar lektionstiden. Vi bedömer även uttrycksfullhet och musikalitet i instruktioner och spel.

HUVUDINSTRUMENTPROV

Spela in två egenvalda stycken av olika karaktär på video i ljud och bild, en video per stycke. Du kan ha med en ackompanjatör/medmusiker om behövs eller välja att spela till en förinspelad bakgrund, bara vi tydligt ser och hör dig.

Sökande på elbas spelar dessutom i fyra olika genrer, en video per genre/låtstil. Kontakta oss på ansokan@smi.se för länkar till noter och bakgrundsljudfiler.

  • Jazz Blues
  • Chicken Shack
  • Did I Hear You Say You Love Me
  • Baby Love

Sökande på kontrabas spelar dessutom in Quinze Exercises Etudes no.3-4 av Charles Labro, på video. Noterna finns här.

UNDERVISNINGSPROV

För detta moment – som du gärna får göra redan nu – spelar du in på video i ljud och bild, en lektion på 15 minuter där du undervisar en “elev”. Kanske har du redan en elev. Annars är vår rekommendation att kontakta din lokala musik-/kulturskola eller en baslärare och fråga om det finns någon du kan ”låna” för detta. Har du inte möjlighet att hitta en elev att ha lektion med kan du välja att göra en lektion för någon ur juryn via videolänk, där du genomför en uppvärmning och lär ut ett stycke eller några teknikövningar. Kontakta oss i så fall för att ordna detta. Du kan också spela in en lektion mellan dig och en elev via videolänk.

Din uppgift består av att lära ut TVÅ av följande 6 korta stycken, (se länkarna nedan). . Du ska vara välbekant med dessa stycken innan inspelningen så du kan välja ut de två som bäst passar för eleven. Tiden disponerar du själv. Vi bedömer kvaliteten på dina instruktioner och din förmåga att få kontakt, väcka intresse och skapa en stimulerande musikstund. Din undervisning ska bli klar inom 15 minuter.

HUVUDINSTRUMENTPROV

Spela in ett valfritt stycke på en video i ljud och bild. Du kan ha med en ackompanjatör/medmusiker om behövs eller eventuellt välja att spela till en förinspelad bakgrund, bara vi tydligt ser och hör dig

Spela i fyra olika genrer/stilar enligt instruktioner nedan, en video per genre/låtstil.

  1. Jazz/Fusion: ”500 Miles High”. Improvisera över harmoniföljden.
  2. Rock: Typ; Van Halen “Little Dreamer” – Improvisera.
  3. Blues; ”Hideaway” (shuffle) – Improvisera.
  4. Funk: Kompa

Kontakta oss på ansokan@smi.se för länkar till noter och bakgrundsljudfiler.

UNDERVISNINGSPROV

För detta moment – som du gärna får göra så snart du kan – behöver du spela in, på video med ljud och bild, en lektion på 20 minuter där du undervisar en “elev”. Kanske har du redan en elev. Annars är vår rekommendation att du kontaktar din lokala musik-/kulturskola eller en elgitarr-lärare och fråga om det finns någon du kan ”låna” för detta ändamål. Har du inte möjlighet att hitta en elev att ha lektion med kan du välja att göra en lektion för någon ur vår jury via videolänk. Kontakta oss i så fall för att ordna detta. Du kan också spela in en lektion mellan dig och en elev via videolänk.

Under lektionen ska du genomföra tre moment med din elev:

  1. Kort uppvärmning
  2. Instudera ett musikstycke som din elev känner till sedan tidigare.
  3. Lära ut en låt (eller del av en låt) som eleven inte har spelat eller hört tidigare, på gehör. Ni använder alltså inte noter alls till detta moment. Har du svårt att välja en låt kan du kontakta profilansvariga läraren vid SMI för råd och exempel.

Disponera din 20 minuters lektion väl mellan uppvärmning, arbetet med det förberedda stycket samt det du ska lära ut på gehör. Vi bedömer din förmåga att skapa kontakt med eleven/eleverna och hur du leder och samspelar samt hur du disponerar lektionstiden. Vi bedömer även uttrycksfullhet och musikalitet i instruktioner och spel.

HUVUDINSTRUMENTPROV

Spela in följande på video i ljud och bild, en videolänk per stycke. Du kan ha med medmusiker om behövs eller välja att spela till en förinspelad bakgrund, bara vi tydligt ser och hör dig.

  • Spela två fritt valda stycken från olika tidsepoker inom västerländsk konstmusik.
  • Spela ett fritt valt stycke från en annan genre, t.ex. folkmusik, jazz eller rock. Du kan välja att spela på elgitarr om du vill.

UNDERVISNINGSPROV

För detta moment – som du gärna får göra så snart du kan – behöver du spela in, på video med ljud och bild, en lektion på 20 minuter där du undervisar en “elev”. Kanske har du redan en elev. Annars är vår rekommendation att du kontaktar din lokala musik-/kulturskola eller en gitarr-lärare och fråga om det finns någon du kan ”låna” för detta ändamål. Har du inte möjlighet att hitta en elev att ha lektion med kan du välja att göra en lektion för någon ur vår jury via videolänk. Kontakta oss i så fall för att ordna detta. Du kan också spela in en lektion mellan dig och en elev via videolänk.

Under lektionen ska du genomföra tre moment med din elev:

  1. Kort uppvärmning
  2. Instudera ett musikstycke som din elev känner till sedan tidigare.
  3. Lära ut en låt (eller del av en låt) som eleven inte har spelat eller hört tidigare, på gehör. Ni använder alltså inte noter alls till detta moment. Har du svårt att välja en låt kan du kontakta profilansvariga läraren vid SMI för råd och exempel.

Disponera din 20 minuters lektion väl mellan uppvärmning, arbetet med det förberedda stycket samt det du ska lära ut på gehör. Vi bedömer din förmåga att skapa kontakt med eleven/eleverna och hur du leder och samspelar samt hur du disponerar lektionstiden. Vi bedömer även uttrycksfullhet och musikalitet i instruktioner och spel.

everna och hur du leder och samspelar samt hur du disponerar lektionstiden. Vi bedömer även uttrycksfullhet och musikalitet i instruktioner och spel.

HUVUDINSTRUMENTPROV

Spela in följande på video i ljud och bild, en videolänk per stycke. Du kan ha med medmusiker om behövs eller välja att spela till en förinspelad bakgrund, bara vi tydligt ser och hör dig.

Sökande till kandidatexamen med klassisk inriktning

  • Ett stycke från barocken eller wienklassicismen
  • Ett stycke från romantiken

Ett av styckena ovan ska vara utantill. Dessutom:

  • Ett gehörsstycke – folkmusik, jazz eller rock eller improvisation i valfri genre

Sökande till kandidatexamen med populärmusikalisk inriktning

  • Ett stycke i pop/rock-stil, utantill
  • Ett stycke i jazz/latin-stil, utantill.
  • J S Bach: En Invention eller B Bartok: Ett stycke ur Mikrokosmos IV

Om du går vidare till prov på SMI måndag-tisdag i vecka 20, ombeds du också att utföra följande moment:

  • Ackompanjemangsuppgift, förberedd och oförberedd
  • A prima vista läsning

UNDERVISNINGSPROV

För detta moment – som du gärna får göra så snart du kan – behöver du spela in, på video med ljud och bild, en lektion på 20 minuter där du undervisar en “elev”. Kanske har du redan en elev. Annars är vår rekommendation att du kontaktar din lokala musik-/kulturskola eller en piano-lärare och fråga om det finns någon du kan ”låna” för detta ändamål. Har du inte möjlighet att hitta en elev att ha lektion med kan du välja att göra en lektion för någon ur vår jury via videolänk. Kontakta oss i så fall för att ordna detta. Du kan också spela in en lektion mellan dig och en elev via videolänk.

Under lektionen ska du genomföra tre moment med din elev:

  1. Kort uppvärmning
  2. Instudera ett musikstycke som din elev känner till sedan tidigare.
  3. Lära ut en låt (eller del av en låt) som eleven inte har spelat eller hört tidigare, på gehör. Ni använder alltså inte noter alls till detta moment. Har du svårt att välja en låt kan du kontakta profilansvariga läraren vid SMI för råd och exempel.

Disponera din 20 minuters lektion väl mellan uppvärmning, arbetet med det förberedda stycket samt det du ska lära ut på gehör. Vi bedömer din förmåga att skapa kontakt med eleven/eleverna och hur du leder och samspelar samt hur du disponerar lektionstiden. Vi bedömer även uttrycksfullhet och musikalitet i instruktioner och spel.

HUVUDINSTRUMENTPROV

Spela in detta stycke på melodiskt instrument och detta stycke på liten trumma, på en video i ljud och bild. OBS! Du kan använda SMI:s lokaler och instrumentarium för övning och inspelning om du behöver, se ovan.

Spela in enligt följande instruktioner på trumset:

  • En video där du spelar ett antal musikstilar, detta stycke.
  • En video med ett fritt trumsolo på 2-3 minuter där du visar ex. preferens, formkänsla, fantasi i ditt spel. Här kan du välja att göra uppgiften på ett annat, valfritt slagverksinstrument om du föredrar det.

Om du går vidare till prov på SMI måndag-tisdag i vecka 20, ombeds du också att utföra följande moment:

  • A prima vista på liten trumma och melodiskt slagverk
  • Spel på trumset, oförberett

UNDERVISNINGSPROV

För detta moment – som du gärna får göra så snart du kan – behöver du spela in, på video med ljud och bild, en lektion på 20 minuter där du undervisar en “elev”. Kanske har du redan en elev. Annars är vår rekommendation att du kontaktar din lokala musik-/kulturskola eller en slagverkslärare och fråga om det finns någon du kan ”låna” för detta ändamål. Har du inte möjlighet att hitta en elev att ha lektion med kan du välja att göra en lektion för någon ur vår jury via videolänk. Kontakta oss i så fall för att ordna detta. Du kan också spela in en lektion mellan dig och en elev via videolänk.

Under lektionen ska du genomföra tre moment med din elev:

  1. Kort uppvärmning
  2. Välj en (inspirerande) låt med tydlig karaktär att utgå ifrån i ditt undervisningsprov, eller kom överens mellan er om ett stycke ni kan jobba med så kan ni själva anpassa svårighetsgraden.

Disponera tiden väl mellan uppvärmning samt arbetet med det förberedda stycket. Vi bedömer din förmåga att skapa kontakt med eleven/eleverna och hur du leder och samspelar samt hur du disponerar lektionstiden. Vi bedömer även uttrycksfullhet och musikalitet i instruktioner och spel.

HUVUDINSTRUMENTPROV

Spela in ett valfritt stycke på en video i ljud och bild. Du kan ha med en ackompanjatör/medmusiker om behövs eller eventuellt välja att spela till en förinspelad bakgrund, bara vi tydligt ser och hör dig.

Spela in av följande obligatoriska stycken (länkar leder till noterna om du saknar själv):

Du kan använda dina egna stråksättningar för detta moment.

Om du går vidare till prov på SMI måndag-tisdag i vecka 20, ombeds du också att utföra följande moment:

  • Skalspel
  • A prima vista läsning
  • Gestaltningsuppgift (30 minuters förberedelsetid)

UNDERVISNINGSPROV

För detta moment – som du gärna får göra så snart du kan – behöver du spela in, på video med ljud och bild, en lektion på 20 minuter där du undervisar en “elev”. Kanske har du redan en elev. Annars är vår rekommendation att du kontaktar din lokala musik-/kulturskola eller en stråk-lärare och fråga om det finns någon du kan ”låna” för detta ändamål. Har du inte möjlighet att hitta en elev att ha lektion med kan du välja att göra en lektion för någon ur vår jury via videolänk. Kontakta oss i så fall för att ordna detta. Du kan också spela in en lektion mellan dig och en elev via videolänk.

Under lektionen ska du genomföra tre moment med din elev:

  1. Kort uppvärmning
  2. Instudera ett musikstycke som din elev känner till sedan tidigare.
  3. Lära ut en låt (eller del av en låt) som eleven inte har spelat eller hört tidigare, på gehör. Ni använder alltså inte noter alls till detta moment. Har du svårt att välja en låt kan du kontakta profilansvariga läraren vid SMI för råd och exempel.

Disponera din 20 minuters lektion väl mellan uppvärmning, arbetet med det förberedda stycket samt det du ska lära ut på gehör. Vi bedömer din förmåga att skapa kontakt med eleven/eleverna och hur du leder och samspelar samt hur du disponerar lektionstiden. Vi bedömer även uttrycksfullhet och musikalitet i instruktioner och spel.

HUVUDINSTRUMENTPROV

Spela in följande på video i ljud och bild, en videolänk per stycke. Du kan ha med ackompanjatör/medmusiker om behövs eller välja att spela till en förinspelad bakgrund, bara vi tydligt ser och hör dig. Du kan också kontakta oss och skicka noter så ordnar vi för en pianist på SMI att spela in en bakgrund till dig.

  • Välj två sånger från dina huvudsakliga repertoarområden, utantill.
  • Välj en sång från annat repertoarområde, utantill.
    Har du ditt huvudfack inom populärmusik ska du sjunga en sång ur den klassiska sånglitteraturen (västerländsk konstmusik, ej musikal eller visa). Har du ditt huvudfack inom klassisk sång (västerländsk konstmusik) kan du välja musik från en populärmusikalisk genre eller visa (OBS ej musikal eller visa med klassisk tonbildning.)

UNDERVISNINGSPROV

För detta moment – som du gärna får göra redan nu – spelar du in på video i ljud och bild, en lektion på 15 minuter där du undervisar en “elev”. Du själv väljer elev, antingen en elev som du brukar jobba med eller be en vän, familjemedlem eller bekant att ställa upp som elev. Lektionen ska vara 15 minuter och innehålla en kort röstuppvärmning samt arbete med en valfri sång. Har du möjlighet att använda piano för ackompanjemang till sången och stöd i sånguppvärmningen så är det bra. Eleven bör kunna sången i förväg så att ni har möjlighet att arbeta både med uttryck och sångteknik. Om du omöjligt kan hitta en elev att ha lektion med kan du välja att göra en sånglektion för någon ur juryn, där du genomför en uppvärmning och lär ut en sång eller några sångövningar.

Disponera tiden väl mellan uppvärmning och arbetet med det ni är överens om ni ska arbeta med. Vi bedömer din förmåga att skapa kontakt med eleven/eleverna och hur du leder och samspelar samt hur du disponerar lektionstiden. Vi bedömer även uttrycksfullhet och musikalitet i instruktioner.

HUVUDINSTRUMENTPROV

Spela in följande på video i ljud och bild, en videolänk per stycke. Du kan ha med ackompanjatör/medmusiker om behövs eller välja att spela till en förinspelad bakgrund, bara vi tydligt ser och hör dig.

Sökande med klassisk inriktning

  • Två stycken av olika karaktär från olika epoker barocken, wienklassicismen, romantiken och 1900-talet eller nyare
  • Ett gehörsstycke – folkmusik, jazz eller rock eller improvisation i valfri genre

Sökande med populärmusikalisk inriktning

  • Ett stycke i pop/rock-stil, utantill
  • Ett stycke i jazz/latin-stil, utantill.
  • J S Bach: En sats ur en solosvit, sonat, partitur eller liknande

Sökande med folkmusikalisk inriktning

  • Två stycken av olika karaktär från ditt huvudsakliga repertoarområde
  • J S Bach: En sats ur en solosvit, sonat, partitur eller liknande

UNDERVISNINGSPROV

För detta moment – som du gärna får göra så snart du kan – behöver du spela in, på video med ljud och bild, en lektion på 20 minuter där du undervisar en “elev”. Kanske har du redan en elev. Annars är vår rekommendation att du kontaktar din lokala musik-/kulturskola eller en träblås-lärare och fråga om det finns någon du kan ”låna” för detta ändamål. Har du inte möjlighet att hitta en elev att ha lektion med kan du välja att göra en lektion för någon ur vår jury via videolänk. Kontakta oss i så fall för att ordna detta. Du kan också spela in en lektion mellan dig och en elev via videolänk.

Under lektionen ska du genomföra tre moment med din elev:

  1. Kort uppvärmning
  2. Instudera ett musikstycke som din elev känner till sedan tidigare.
  3. Lära ut en låt (eller del av en låt) som eleven inte har spelat eller hört tidigare, på gehör. Ni använder alltså inte noter alls till detta moment. Har du svårt att välja en låt kan du kontakta profilansvariga läraren vid SMI för råd och exempel.

Disponera din 20 minuters lektion väl mellan uppvärmning, arbetet med det förberedda stycket samt det du ska lära ut på gehör. Vi bedömer din förmåga att skapa kontakt med eleven/eleverna och hur du leder och samspelar samt hur du disponerar lektionstiden. Vi bedömer även uttrycksfullhet och musikalitet i instruktioner och spel.

HUVUDINSTRUMENTPROV

Spela in följande på video i ljud och bild, en videolänk per stycke. Du kan ha med ackompanjatör/medmusiker om behövs eller välja att spela till en förinspelad bakgrund, bara vi tydligt ser och hör dig.

  • Ett stycke från ditt huvudsakliga repertoarområde.
  • Ett stycke från ett repertoarområde som inte är ditt huvudsakliga (ex. gehörstraderad, jazz/pop/rock eller västerländsk konstmusik).

Jazz/pop/rockrepertoar skall innehålla improviserade inslag.

Om du går vidare till prov på SMI måndag-tisdag i vecka 20, ombeds du också att utföra följande moment:

  • A prima vista läsning
  • Gestaltningsuppgift (30 minuters förberedelsetid)

UNDERVISNINGSPROV

För detta moment – som du gärna får göra så snart du kan – behöver du spela in, på video med ljud och bild, en lektion på 20 minuter där du undervisar en “elev”. Kanske har du redan en elev. Annars är vår rekommendation att du kontaktar din lokala musik-/kulturskola och fråga om det finns någon du kan ”låna” för detta ändamål. Har du inte möjlighet att hitta en elev att ha lektion med kan du välja att göra en lektion för någon ur vår jury via videolänk. Kontakta oss i så fall för att ordna detta. Du kan också spela in en lektion mellan dig och en elev via videolänk.

Under lektionen ska du genomföra tre moment med din elev:

  1. Kort uppvärmning
  2. Instudera ett musikstycke som din elev känner till sedan tidigare.
  3. Lära ut en låt (eller del av en låt) som eleven inte har spelat eller hört tidigare, på gehör. Ni använder alltså inte noter alls till detta moment. Har du svårt att välja en låt kan du kontakta profilansvariga läraren vid SMI för råd och exempel.

Disponera din 20 minuters lektion väl mellan uppvärmning, arbetet med det förberedda stycket samt det du ska lära ut på gehör. Vi bedömer din förmåga att skapa kontakt med eleven/eleverna och hur du leder och samspelar samt hur du disponerar lektionstiden. Vi bedömer även uttrycksfullhet och musikalitet i instruktioner och spel.

Senast upppdaterad: 2024-03-13