![]()
Johan Fernold studerar i musikpedagogprogrammets kulturskolepedagogutbildning och Malin Andersson i kandidatutbildningen.
Vilka är ni och hur hamnade ni på SMI?
Malin: Jag har skrivit och spelat min musik, men även annat som folkmusik och reggae. Spelat ute och så, men känt att jag inte vill ha andra tråkiga jobb vid sidan av. Jag vill bli pedagog, och även få utveckla mig själv, mitt eget spel, allt möjligt. Därför sökte jag.
Johan: Jag har en master i komposition. Har länge haft idén om att kunna komplettera tonsättarutbildningen med musikpedagogisk kompetens. Förutom konstmusik har jag sysslat mycket med andra genrer, har tyckt om att kombinera dem och hoppas kunna göra det också i en pedagogisk kontext.
Johan har en konstnärlig utbildning bakom sig medan du Malin läser den treåriga utbildningen, vilket innebär att du också läser kurser i eget musikskapande.
J: Kandidaten verkar väldigt inspirerande, man blir lite avundsjuk.
M: Ja, det kan jag tänka. Om man jämför med de som har spel på sitt huvudinstrument som en kurs får jag fördjupa mig i musikskapande som ett konstnärligt huvudämne i tre år.
Hur fungerar det att läsa ihop i samma utbildning med era olika bakgrunder?
J: Skolan överlag präglas av det här korsöverskridandet mellan instrumentdiscipliner och genrer. Jag tycker att det är en tillgång, hela studentgruppen är präglad av det.
Malin du har bara pluggat en halv termin än så länge. Är utbildningen som du förväntade dig?
M: Det är mycket tuffare. Kanske också för att jag har en liten dotter. Här är heltidsstudier på riktigt. Det ger också ett fokus. Sen är alla mycket gulligare och snällare än jag tänkte.
Varför ska man bli musikpedagog?
M: Att skapa kreativitet hos andra genom att ge vidare det man själv har med sig. Det är väldigt fritt om man bara ska skapa – gör vad du vill. Men det är skönt att få ramar kring skapandet. Det har jag inte tänkt så mycket på förut, innan jag började här.
J: Även om vi har sysslat med musikskapande på olika sätt tidigare så får man här reflektera över vad det är som sker i processerna, för det måste man göra när man ska föra det vidare. Vi går igenom och testar olika lektionskoncept, och jobbar med att utveckla en pedagogisk verktygslåda.
Något mer ni vill säga?
M: Det spelar ingen roll vilken genre du kommer från. Bara sök hit.
J: Ja, man kan använda verktygen inom sin egen genre, men får också inblick i andra.
M: Jag har inte kunnat något om midi eller arbetat med loopar. Nu har vi fått lite insikt i det.
J: Jag vill också säga att en verkligt stor fördel med utbildningen är flexibiliteten utifrån våra behov och önskemål. Anpassningsbart och en väldig lyhördhet från skolans sida – snudd på oanade möjligheter.
Senast upppdaterad: 2025-01-30