SAMMANFATTNING PÅ SVENSKA
Projekttitel och Tidsram
Utbyte av god praxis och beprövad erfarenhet för kompetensutveckling av lärare inom konstnärlig och estetisk utbildning 01.08.2009 – 31.07.2011
Projekt partners
- Gobierno de Canarias Consejería de Educación, Universidades, Cultura y Deportes. DG de Formación Profesional y Educación de Adultos (Spanien - Koordinator)
- Landesverband der Musikschulen in Rheinland-Pfalz LVdM (Tyskland)
- Stockholms Musikpedagogiska Institut, SMI (Sverige)
Mål
Projektet fokuserade på att utforska möjligheter och hitta prioriteringar för god kompetensutveckling av i huvudsak musiklärare (instrumental och vokal träning) i isolerade och svårtillgängliga landsortsområden i Europa.
Metod
Projektets metod baserades på en serie studiebesök i projektpartnernas länder för att genomföra aktiviteter för observation och praktisk demonstration, deltagande, diskussion och analys, implementering och spridning. Allmänna möten för projektet utfördes i samband med studiebesöken. För att få mer och bredare information om vilka behov som finns bland musikskolornas ledning och lärare, gjordes en enkätundersökning på slutet av projektet, med referens till de bästa exemplen på god praxis och beprövad erfarenhet (s.k. ”best practices”) från studiebesöken.
Genomförda studiebesök
29.09.2009 – 01.10.2009 Kusel (Rhineland-Palatinate, Tyskland)
02.11.2009 – 07.11.2009 Stockholm (Sverige)
18.01.2010 – 21.01.2010 Tenerife / La Palma (Spanien)
22.03.2010 – 26.03.2010 Gävleborgsregionen (Sverige)
03.09.2010 – 07.09.2010 Region norr/ väst Rhineland-Palatinate (Tyskland)
08.11.2010 – 11.11.2010 Gran Canaria / Lanzarote (Spanien)
23.05.2011 – 28.05.2011 Gotland (Sverige)
Sammandrag:
Lärarna från alla tre länder uttrycker i allmänhet ett stort intresse för att delta i fortbildning och kurser för kompetensutveckling. Det största gemensamma intresset finns i fortbildning relaterad till verktyg och metoder för instrumentalundervisning i grupp, musik och rörelse med små barn och musikträning för mentalt och fysiskt funktionshindrade i musikskolorna. Lärarna från Kanarieöarna och Sverige visar också ett stort gemensamt intresse för användning av ny teknologi och IT i musikundervisningen och gehörsbaserad pedagogik och improvisation.
Lösningar för att kunna leverera bra kompetensutveckling är dock, som beskriven i den slutliga rapporten under sektionen Challenges and obstacles, en komplex och logistisk utmaning. Problem som belyses är till exempel:
- a) Många skolor har flera timanställda och tillfälligt anställda lärare som inte har tid tilldelat för fortbildning på sitt schema
- b) Det blir för kostsamt att skicka lärare på kompetensutveckling i tjänsten, avstånden är stora och skolorna har få lärare per instrument eller ämne
- c) Föräldrar förväntar sig att deras barn ska få sin undervisning varje vecka och fortbildningen blir koncentrerad till semestrar eller ligger i anslutning till semestrar. Detta för att undvika att de “vanliga undervisningsveckorna” blir påverkade.
”Best practices”
I slutrapporten presenteras flera exempel på god praxis och beprövad erfarenhet som projektet tagit del av i studiebesöken, främst inom följande områden:
- Verktyg och metoder för instrumentalundervisning i grupp, gehörsbaserad pedagogik och improvisation
- Musikundervisning med mentalt och fysiskt funktionshindrade
- Användning av ny teknologi och IT i musikundervisningen
- Didaktiska metoder och utveckling av fortbildning
- Gymnasieskolor som integrerar konstnärliga uttryck på schemat
- Samarbete mellan regeringen, högre utbildning, kommunstyrelser och musikskolor om ett gemensamt intresse för utveckling
- Musik och rörelse med små barn
Rekommendationer
Projektet har identifierad flera strategier för vidare utforskande, bland annat:
- Bilda nätverk för att identifiera och dela värderad kompetens och erfarenhet
- Utveckling och utbyte av verktyg och metoder för lärande, så småningom genom en e-lärande plattform
- Utveckling av program inom högre utbildning och professionsutvecklande fortbildning i samverkan mellan musik- och kulturskolor och eftergymnasiala utbildningsinstitutioner
- Kompetensutveckling integrerad som en del av lärares anställning