logo

Student-intervjuer – Mimmi och Teo

Student-intervjuer

Mimmi Anterot studerar till musikpedagog med inriktning bleckblås.

I vilka sammanhang har du varit musikaliskt verksam innan du sökte SMI?

Jag gick först på musikgymnasiet och har sedan gått på två olika folkhögskolor och studerat på jazzlinjerna där. Jag har också jobbat som musiklärare i klass och som ledare på musikkollon. Dessutom har jag haft flera egna projekt och spelat med många olika typer av band, coverband, jazzensembler, storband med mera.

Varför valde du att utbilda dig på SMI?

Jag tycker att utbildningen har ett bra upplägg där jag får mycket tid till att spela trumpet samtidigt som jag får läsa all pedagogik och metodik. Jag utmanas också i till exempel sång och pianolektioner. Schemaupplägget är bra och ger mig utrymme att jobba när jag inte är i skolan. Det är också härligt att skolan är ganska liten och att alla studenter har olika musikalisk bakgrund så vi kan lära av varandra.

Efter din första termin på musikpedagogprogrammet – har utbildningen uppfyllt dina förväntningar så här långt?

Det har den absolut! Utöver alla kurser som är bra så är det också en trevlig stämning på skolan där jag trivs.

Vad har varit särskilt intressant, användbart och utmanande?

Jag tycker om mina trumpet- och metodikkurser. De har både varit utmanande och roliga och mycket därifrån kan jag knyta an till direkt i mitt yrkesliv. Sedan har det varit roligt med de schemabrytande projektveckorna när vi ses hela skolan och spelar ihop på olika sätt. Dirigering har också varit en helt ny grej för mig och det är nyttigt att testa nya saker.

Något annat du skulle vilja förmedla till den som funderar på att söka en musikpedagogisk utbildning?

Framför allt att det finns en bredd i allt vi får lära oss här, alla kurser vi läser, saker som jag hela tiden förstår att jag kommer använda när jag jobbar. Vi utmanas hela tiden till att testa nya saker och det är också en kreativ miljö på skolan.

Teodor Borgström studerar till musikpedagog med inriktning elgitarr.

I vilka sammanhang har du varit musikaliskt verksam innan du sökte SMI?

Mest har jag spelat tillsammans med andra i olika band, och hoppat in med lite olika artister och så där… och sjungit och spelat egna låtar. Sen har jag undervisat en del, lite privatlektioner, och så har jag jobbat på fritids och haft låtskrivarverkstad till exempel.

Varför valde du att utbilda dig på SMI?

Jag kom i kontakt med SMI genom kompisar som har gått här och som rekommenderade den här utbildningen. Jag ville ha ett yrke som har med musik att göra och då verkade det här väldigt bra. För man får väldigt mycket, inte bara som lärare utan för sitt eget spel också.

Nu är du mitt i sista året av din utbildning – nämn något som har varit särskilt intressant eller utmanande?

Det är att man får en sådan bredd. Som nu, de här två senaste dagarna när vi har fått dirigera stor orkester, det har varit helt fantastiskt. Det hade jag aldrig tänkt – jag skulle bli gitarrlärare – och dirigerar en hel orkester där jag också själv har skrivit och arrat musiken. Och musiken jag komponerade är inspirerad av sånt som jag kommit i kontakt med genom utbildningen, till exempel musik av Debussy i pianoundervisningen. Utbildningen öppnar nya dörrar helt enkelt.

Hur ser du dig själv verksam inom musik och musikpedagogik efter utbildningen?

Jag har märkt redan nu när jag undervisar att det är många gitarrelever som gör egna låtar faktiskt. Så när de kommer med sina låtar så blir det aldrig – ”oj har jag gjort läxan” – utan vi börjar spela direkt och det är väldigt kul. Det kanske är så att ens egna intressen smittar av sig på eleverna. Att skapa musik är ett område som kan bli hur stort som helst och då kan man slänga in allt i det, man kan lära sig teknik och fylla på med annat den vägen.

Något annat du skulle vilja förmedla till den som funderar på att söka en musikpedagogisk utbildning?

Jag tänker att det kanske är många som vill spela och satsa på sig själva och sitt artisteri och andra som vill bli pedagoger. Här får man både och på ett avdramatiserat sätt. Oavsett så är den här musikpedagogiska utbildningen väldigt utvecklande på alla olika plan – det finns inget att förlora.