logo

Intervju med en student på Musikpedagogprogrammet

Emma

Hana Batt läser första året i Musikpedagogprogrammets kandidatutbildning med profil harpa och blockflöjt

Vem är du och hur hamnade du på SMI?

Jag kommer från en by som heter Townsville i Norra Queensland, Australien. Där växte jag upp och mötte musiken som de flesta med obligatorisk blockflöjt. Och jag fortsatte med musik, först i Sydney och sen Stockholm (min mamma är svenska så jag har familj på hennes sida här). Jag spelade klassisk harpa, men det var något som saknades och jag kunde inte riktigt klura ut vad. Jag har alltid känt att musiken ska vara mer än att bara spela, jag längtade efter ett större, bredare sammanhang. Och då tänkte jag, att bli musiklärare skulle vara jätteroligt. Så jag började leta efter olika utbildningar, och SMI kändes rätt. Så här är jag.

Du valde ett så ovanligt instrument som harpa. Hur gick det till?

De hade en kammarmusikfestival i Townsville. Och varje år kom det musiker från hela Australien och spelade där, bland annat en harpist. Och jag kände direkt wow, det här vill jag göra. Men det fanns ju ingen harpalärare där så jag började med Skypelektioner med en lärare i Sydney. Och hon ledde mig senare vidare till en musikskola där.

Och blockflöjten har bara funnits där hela tiden?

Den har bara hängt med, eller det har varit lite på och av. I vissa perioder har jag verkligen satsat på harpan och sen har jag haft några år när jag nästan bara ägnade mig åt blockflöjt. Så att hitta den där balansen är vad jag försöker att göra nu.

Nu kommer du ju i början av din utbildning att få lägga lite mer tid åt blockflöjten eftersom du läser två instrument parallellt och harpan kommer mer i fokus längre fram. Känns det ok?

Ja, det känns väldigt relevant för mig just nu för jag har fått jobb i Nacka musikskola, där jag vikarierar litegrann. Så det känns väldigt bra att jag har mycket blockflöjtsmetodik och så nu. Sen får jag ändå en massa olika roliga möjligheter att spela harpa i andra sammanhang på SMI.

Ja, bland annat har ni väl nyligen börjat en kammarmusikkurs där ni har en ganska udda sammansättning?

Ja, vi spelar medeltidsmusik, blockflöjt, harpa, oud, dragspel och fagott.

Vilka musikaliska sammanhang trivs du bäst i?

Jag har spelat ganska mycket i orkester och tycker det är väldigt kul att vara delaktig i den typen av stora musikstycken. Men det är nästan roligast med lite mindre ensembler, man lär känna varandra på ett annat sätt. Det blir mer som en dialog mellan musikerna i stället för mellan dirigenten och musikerna.

Du har precis börjat din utbildning, men kanske kan du säga något om vad som har varit särskilt givande eller utmanande så här långt?

Det har definitivt varit saker som har varit svåra eller just utmanande. I min tidigare utbildning har jag varit väldigt inriktad på bara klassisk musik. Nu får jag en väldigt bred utbildning, den täcker verkligen allting. Att välja ut vad som varit särskilt givande är svårt. Kanske att det är så mycket som är inriktat på själva lärandet och att det finns så många aspekter på allting man har glädje av att kunna, till exempel bara hur jag använder min röst i olika sammanhang.

Var tänker du att du befinner dig om tio år?

Det är väldigt mycket som är ”uppe i luften”, jag har ingen aning om vilket land jag kommer att vara i ens. Jag vill gärna göra lite av allting, amatörorkestrar tycker jag är jättekul och sen att vara lärare – man får så mycket ut av det, men även att spela med ensembler. Att vara med i alla olika sammanhang som har att göra med musik.

Något annat du skulle vilja förmedla?

Ja den här utbildningen är perfekt om man vill ha en bredare kunskap om det man redan gör. Det är verkligen inte bara inriktat på en sak förutom själva lärandet förstås. Men man får så mycket. Bara man är intresserad av att prova nya saker då kan man få ut hur mycket som helst av utbildningen.