logo

Intervju med en student på Musikpedagogprogrammet

Emma

Jay Matharu läser tredje året i Musikpedagogprogrammets kandidatutbildning med profil elgitarr.

Vem är du och hur hamnade du på SMI?

Jag kommer från England från början och pluggade en kandidat i musik där, gick ut 2005. När jag var klar med utbildningen undervisade jag en del och turnerade mycket med många band runtom i Europa. Och sen, för nästan tolv år sen nu, flyttade jag till Sverige.

En vän tipsade mig om SMI. Först när jag såg alla prov och inträdeskrav blev jag lite rädd över hur mycket man var tvungen att gå igenom. Man skulle ju även sjunga och spela piano till exempel som jag inte är så bra på. Men min vän uppmuntrade mig att söka ändå. Och jag måste säga, om nån funderar på att söka, att det inte alls är så farligt som man tänker, mer en koll på vad man kan än ett stort viktigt prov som man måste klara av till hundra procent.

Vilka musikaliska sammanhang trivs du bäst i?

Jag har nästan alltid varit en rockmusiker och spelat i många olika band. Men jag har också spelat i andra ensembler. Jag jobbade till exempel med London Sitar Ensemble där ledaren gärna blandade olika genrer och traditioner. Bland annat spelade vi med afrikanska koraspelare och västerländska barockmusiker.

Nu har du snart bara en termin kvar av din utbildning, stämmer den med dina förväntningar?

Ja, över förväntningarna faktiskt. I början var jag lite tagen av hur många ämnen det var, det kändes lite väl mycket för en elgitarrlärare. Varför skulle jag läsa den här kursen och varför skulle jag göra det här? Jag kunde spenderat mer tid på det som är specifikt elgitarr. Men nu i efterhand kan jag se att det var väldigt bra att vi fick alla de här kurserna eftersom det är sådant man tar fram ur bagaget beroende på vilka pedagogiska sammanhang man hamnar i. Och vilka man jobbar med – andra musiker från andra traditioner, genrer och bakgrunder. Det har varit väldigt lärorikt och bra att ha de här eklektiska kunskaperna, inspirerande.

Hur är SMI som studiemiljö?

Det är skönt, väldigt avslappnat och eftersom det är en mindre skola – alla känner alla. Det är en jättehärlig miljö, det är luftigt och det finns många platser man kan öva på jämfört med min förra skola. Man har mycket mer tid med sin lärare här. Och det är välorganiserat, om man har några frågor är det lätt att hitta rätt personer.

Något som har varit särskilt utmanande eller svårt?

Ja det har varit några saker. Sång till exempel, jag har inte så stort förtroende i mig själv att sjunga inför andra. Och storarret – att arrangera för och sen stå framför en stor ensemble med instrument som man vet lite om hur de fungerar, men man är inte hemma i den världen. Från början var jag väldigt nervös men sen fick jag bara lita på de verktyg jag har fått från ensembleledningskursen och arrangeringslärare och så. Och det gick bra.

Något som varit särskilt viktigt eller betydelsefullt för dig i utbildningen?

Mycket av de estetiska praktiska momenten vi har haft, inte bara det teoretiska i pedagogikkurserna utan också hur vi har använt olika estetiska uttryck har varit givande. Och sen de här fyra timmarna i veckan som man har egen undervisning och hur vi i perioder tittar på och ger återkoppling på varandras undervisning.

Och förstås alla gitarrkurser som har varit jättejättekul. Det har varit genrebrett, så mycket bra tips och det är inte bara allt vi lär oss för att bli bättre gitarrister utan det är också det pedagogiska didaktiska som vi får med oss på vägen. Så när vår lärare lär ut ett stycke musik till exempel så blir det samtidigt frågor om hur vi på olika sätt kan lära ut det vidare. Vilka olika svårigheter kan olika elever stöta på? Hur skulle man hantera det här? Vilket skulle vara det bästa sättet att närma sig något?

Något du vill tillägga?

Att man ska ha ett intresse för det pedagogiska om man ska läsa här. Som jag sa tidigare, i början undrade jag över alla olika kurser vi skulle läsa. Men nu ser jag hur bra det sitter ihop just för att det är en pedagogisk utbildning. Man får en inblick från många olika håll. Förutom att jag spelar elgitarr har jag testat många olika instrument och vi har också i samarbete med en skola jobbat med rock- och popband, ensembleledning som är mer klassiskt inriktad, gitarrorkester… Vi får en beredskap för många olika uppgifter när vi kommer ut och arbetar.